Stora Blåfjell - Hjelmelands kommunetopp (15.08.2016)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Stora Blåfjell (1,253m) 15.08.2016

Et høytrykk var på vei. Endelig skulle Ryfylkeheiene med alle sine sva og stup beseires på en trygg måte!

Reiste fra Asker seint på kvelden på søndag og planla å overnatte i bilen. Ved midnatt kom jeg til Suldalsvatnet og et skilt med rasteplass og WC trakk meg ned til Nesflaten. Et svært vakkert sted med stor gjestfrihet. Plass til noen bobiler og meg helt nede ved vannkanten, og luktfritt vannklosett med varmt vann! Stupte i seng etter kveldsstellet!

Opp igjen kl. 8 og hadde en enkel frokost på brygga i morgensola. Været var 100 % strålende med et blikkstille Suldalsvatn. Kjørte opp til Blåsjø og bort til Førrevassdammen. Der var bommen låst. Frem med sykkelen og tok relativt raskt de 2,5 km til veiens ende.

Ser tilbake mot startstedet

Jeg hadde bestemt meg for vestveien begge veier. Hadde et lite håp om at vannet var nedtappet så jeg kunne syklet på anleggsveien helt til vestenden av store Gilavatnet. Men vannet var smekkfullt. Måtte derfor stige oppover i lia for å unngå stupene mot vannet. På vei frem prøvde jeg å stige så lite som mulig innenfor det forsvarlige, men fant vel ut at det ikke var mye å spare på det. Nærmere dammen i vestenden kom jeg inn på vardingen, noe jeg ikke hadde fått med meg på slurvete lesing av turrapportene. Ikke helt DNT-standard, men en kjempejobb var likevel lagt ned for å vise beste vei til toppen.

Dammen i vestenden av store Gilavatnet og dalen man går gjennom mot toppen.

Fulgte vardingen helt til topps. Omtrent halvveis gikk stien i en tunnel mellom to kampesteiner.

Stien gikk mellom to kampesteiner.
Toppvarden

På vei tilbake slurvet jeg og tok opp et skar for tidlig. 50 unødvendige høydemeter. Ante ugler i mosen, men fikk det først bekreftet når jeg støtte på et vann i stedet for snø øverst i skaret. Kartet måtte frem igjen. Skjønte at det ville være gambling å gå videre og håpe på at jeg kom ned stupene, så jeg snudde ned igjen til dalen. Tilbake fulgte jeg vardingen langs Gilavatnet, og det var en fin rute.

Satte meg i bilen for å kjøre til Lysebotn for å gå på Strålaus. GPS'en ville ta meg med ferge fra Songesand. Jeg sjekket aldri om det var en reell mulighet, da ferjen går sjelden. Kjørte i stedet via Jørpeland, Gjesdal og Sirdal. Kom sent frem til demningen ved Tjodavatnet. Rakk toppen og sen ankomst på Langavatn hytta for overnatting. Les om turen her: Strålaus - Gjesdals kommunetopp