Monte Baldo (07.08.2016)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Ascents Pozzetta (2,100m) 07.08.2016
Kristine på Pozetta

Ferietur i Italia med Kristine. Vi var først i Milano, så ved Gardasjøen og til slutt i Venezia. Da vi kom til Sirmione ved Gardasjøen fant vi ut det gikk ann å gå på fjelltur i 2000 meters høyde. Vi sto opp tidlig på morgenen og spiste frokost før vi gikk ut til båtkaia og tok en halvannentimes båtferje til Malcesine. Derifra bar det med gondol opp til Monte Baldo. Vi sto i gondolkø i omtrent halvannen time. Oppe på Monte Baldo (ca. 1750) var det fantastisk utsikt i alle retninger; ned mot Gardasjøen, nordvest mot Alpene, nordøst mot Dolomittene og sørover Monte Baldo. Vi måtte rekke båten tilbake til Sirmione, så vi hadde ikke så god tid på fjellturen vår. Vi gikk i vegen med Cima Valdritta som mål, men måtte desverre innse at tiden ikke strakk til og vi måtte snu en stund før toppen. Men det ble da i hvert fall en bestigning, Pozzetta. Det ble uansett en fin tur i strålende og veldig varmt vær. Oppe på Monte Baldo var det mye grasvegetasjon, men det ble mindre jo høyre opp man kom. I høyden var det veldig mye furubusker.