Topptrimtur med Johannes (14.08.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Erlandhusan (710m)
Endpoint PeerGyntvegen (990m)
Nessetrona (1,026m) 14.08.2016
Vestre Slagsfjellet (1,167m) 14.08.2016
Trona (1,042m) 14.08.2016

Fikk med Johannes på topptrimtur, jeg manglet bare Søre Gråhøa, mens Johannes bare hadde vært på en topptrimtur i mai. Første stopp ble ved Erlandhusan, hvor vi tok normalvegen opp på Trona. Brukte 23 minutter opp på trigpunktet hvor vi skrev i toppboka og Johannes stemplet topptrimkortet. Gikk videre bort til toppunktet, hvor Jan Morten Kampesveen med kone og barn satt og koste seg ved varden, og hadde en hyggelig samtale med dem. Samme vei tilbake til bilen.
Kjørte videre og parkerte ved Strand fjellstue, som ikke er i drift i år heller. Gikk i jevnt tempo opp på Søre Gråhøa, med to hyggelige stopp, først med Ingrid Lauvålien og Terje Lund som vi gikk forbi, og deretter møtte vi Anne Toftemo Kvisberg som allerede hadde vært på toppen. Brukte 51 minutter opp, ved toppvarden hadde vi en hyggelig prat med Torbjørn Seielstad og kone som hadde gått fra Nesesetra. Med Søre Gråhøa avsluttet jeg årets topptrim. Skrev så i toppboka og stemplet topptrimkortene våre. Ved lesing (snoking) i topptrimbøkene finner en mange navn som nok ikke hadde kommet seg på disse toppene uten dette tiltaket. Så all ære og tusen takk for dette flotte tiltaket til initiativtakerne! Småjogget deretter ned igjen de seks hundre høydemetrene ned til bilen.
Kjørte videre til Dalseter og tok PeerGyntveien til Gålå. Bomavgift 70 kroner. Her måtte vi betale ny bomavgift på 80 kroner for å fortsette videre på PeerGyntveien til Skei. Snakket på flere mulige toppturer underveis, men Johannes var interessert i flere topptrimstempler, dessuten måtte han være hjemme til Liverpools åpningskamp mot Arsenal i Premier League. Tredje stopp ble derfor innerst i Dørdalen, for å gå på Dørdalsknappen. På vei opp møtte vi Mathias Enge, ellers var turen om Dørdalsknappene fort unnagjort.
Siste stopp ble ved Massingtjernet, hvor raskeste råk til Slagsfjellet tar av fra PeerGyntveien. Raskt opp på Kristianvarden, og videre opp på Slagsfjellets vesttopp. På tur ned til bilen sparket jeg inn i en srein og gikk på hodet i buskaset uten å bli særlig annet enn mørbanket.

Følgende data om turene:
Tur 1: Trona
3.87 km, 53.52 minutter, 355 høydemeter
Tur 2: Søre Gråhøa
5.37 km, 1.36.24 timer, 602 høydemeter
Tur 3: Dørdalsknappene
2.15 km, 22.55 minutter, 139 høydemeter
Tur 4: Kristianvarden
3.14 km, 31.12 minutter, 197 høydemeter.