Rauma/Nesset: Skarven, Klauva, Kyrkjetaket m.flere (17.08.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Skytebane (150m)
Endpoint skytebane (150m)
Ascents Klauva (1,512m) 17.08.2016
Søre Klauva (1,356m) 17.08.2016
Kyrkjetaket (1,439m) 17.08.2016
Skarven (1,143m) 17.08.2016
Steinberget (981m) 17.08.2016
Vestre Steinberget (766m) 17.08.2016

Våknet opp til nok en strålende dag i Rauma, nærere bestemt Måndalen camping. Kjente turen fra dagen før greit i kroppen siden det bare var tolv timer siden jeg hadde avsluttet den. Tanken var derfor at jeg skulle kjøre til Isfjorden og gå på Skarven, Søre Klauva og Klauva. Først måtte jeg stoppe innom Åndalsnes for å handle inn litt diverse solskjerming... Ting tar tid men omsider sto jeg parkert ved Isfjorden skytebane klar for avmarsj.

Jeg fulgte stien opp mot Loftskarsetra og derfra stien som går oppover mot Hestbotn. Tok av fra denne da jeg kom til ei åpning i skogen og fulgte et åpent og fuktig parti oppover til jeg etter hvert kom over i mer stein og ur. Derfra var det grei ur opp mot toppen av Skarven. Her gjorde jeg en skikkelig brøler og forsøkte åpne den meget fuktige boka som lå i kassa ved varden.... Denne var godt innmugla og ganske ekkel! Tror noen lokale får ta på seg et bokbytte snart :-) Tok meg en god matpause her og storkoste meg i sola i godt selskap med en skikkelig feit edderkopp som hadde etablert nettet sitt på skrå ned fra selve varden, imponerende arbeid! Det som var gjentakende idag var den store mengden flygemaur som befant seg overalt, og spesielt på toppene!

En god bakke men med grei ur å forsere videre mot Søre Klauva. Her var også bok og jeg kunne se at det hadde vært folk her i går faktisk, men ellers ganske lite besøkt! Navna før dette var faktisk Ove og Jan Petter fir halvannen uke siden:-)

Ryggen ned i skaret mot Klauva er bratt men veldig enkel å gå. Jeg hadde tatt meg god tid idag og hastet ikke med å komme meg oppover til Klauva, så det ble god tid til nyting av godværet og fotografering. Etter siste motbakken til Klauva, var jeg egentlig innstilt på retur via Hestbotn. Det var først da jeg satt på Klauva at jeg tenkte tanken og ble trigget til å fortsette rundt resten av Hesteskotraversen som de kaller det. Spørsmålet med å kalle noe en travers er noe jeg er litt opphengt i! Her går man stort sett ikke opp på egga iallfall ikke mellom Klauva og Ivertoppen. Er det da en travers?? Det lurer jeg på.... Men nok om det!

Jeg forsikret meg med Ove pr telefon at dette ville gå greit, dermed la jeg i vei. Dagen var nydelig og selv om jeg hadde tatt meg ekstremt god tid og lange pauser, hadde jeg ingen grunn til å haste ned til bilen igjen. Jeg la i vei og var litt spent på snøfeltene på vei bort mot Ivertinden og hvordan det ville gå med lave terrengsko. Dette gikk veldig greit, selv om det var partier der jeg måtte bruke hendene gått ned i snøen for å ha ekstra beskyttelse for å skli nedover i de bratteste partiene. Denne delen gikk over all forventning, men det er nok avhengig hvordan snøforholdene er her og hva sko man går med.. (Ove og Jan Petter plukket også med seg 1394 som ligger nordøst for Ivertoppen, men det måtte utebli i dag da jeg allerede hadde brukt mer tid enn nødvendig i det flotte været). Etterpå var det bare å klore seg fast oppover den bratte og korte men svært løse renna for å komme gjennom hullet ved Ivertoppen, og etter dette var egga videre mot Kyrkjetaket en ren nytelse !

Jeg tok meg en god og lang pause på toppen av Kyrkjetaket også, men måtte omsider sette kursen nedover via Steinberget i den nydelige kveldssola. Her var det nesten enda mer flygemaur, skikkelig intenst!

Etter et langt parti med ur og stein, kom jeg endelig over på noe stilignende og det føltes umåtelig godt etter timer oppi steinura. Fulgte stien som etter hvert er greit merket og kom til slutt ned litt sør for stien som kommer fra Loftskarsetra. Vel nede i bilen igjen var det bare å legge beina høgt etter å ha mekket nok en sen middag :-)

Start date 17.08.2016 11:51
End date 17.08.2016 20:24
Loftskarsetra og Skarven bakom denne alleen av brennesle....!
en feit krabat som hadde inntatt varden på Skarven og kunne nyte godt av store mengder flygemaur
skuer mot Klauva og Søre Klauva
Fra Søre Klauva mot Klauva og egga bortover mot Ivertoppen
Ryggen ned fra Søre Klauva
Nordtyggen på Klauva
"Traversen" mot Kyrkjetaket. Her går man ikke selve egga, men følger snøfeltene mot Ivertoppen
Hullet man går gjennom ved Ivertoppen
Etter Ivertoppen er det enkel og fin rygg å følge mot Kyrkjetaket
Rett under toppen ligger en plastpresenning. Kanskje brukt til å overnatte under, ikke vet jeg, men ikke særlig hvis vinden får tak i denne....
Kveldssola over Isfjorden
Kyrkjetaket :-)
Ryggen ned fra Kyrkjetaket. Godt å få litt sti og vegetasjon under skoa etter mye ur
Steinberget
Ser tilbake mot nesten hele hesteskoen  med unntak av Skarven
Ser tilbake mot nesten hele hesteskoen med unntak av Skarven