Knall og fall til Skrehelle og Signalkulen (16.08.2016)  4

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Solvika p-lomme (230m)
Endpoint Samme (230m)
Ascents Signalkulen (522m) 16.08.2016
Skrehelle (553m) 16.08.2016
Visits of other PBEs Solvika p-lomme (230m) 16.08.2016

Siljan og Skien pf> 100m

Pælma den slitne offroader'n i kjerra etter jobb og dro oppover til Solvika Camping i Siljan. Med meg hadde jeg noen gamle sykkelsko jeg ikke hadde brukt på lenge. Tursko ble lagt i sekken sammen med ymse faste tursaker. Trøkte sykkelskoa i festet på pedalene og tråkka i vei. Fin grusvei å sykle på i starten. Etterhvert gikk det over i traktorvei og siden sti. Et stykke sør for Havretjern måtte jeg gå av sykkelen før et steinparti. Jeg prøvde å vri ut skoa fra festet flere ganger men festet nekta å slippe tak på skoa. Og jeg måtte stoppe. Resultat; som en klovn i bakken! Note to self: smør det jækla festet :-)
Over til tursko.
Gikk og leide sykkelvraket en stund langs stien ved Havretjern og videre i håp om syklbare partier. Ved stiskillet til Skrehelle kasta jeg Scott i lyngen og halvjogga videre opp til Skrehelle. Fineste partiet på turen opp var etter at jeg kom opp på hovedstien til toppen. En liten slurk vann og en energibar ved varden før jeg gikk kjapt ned til Scott.
I en nedoverbakke måtte jeg rette på capsen som datt ned i auene. Hadde litt fart og med litt vel overmot og litt for stor tiltro til egne sykkelferdigheter prøvde jeg meg på en spennende manøver: Med venstre handa på capsen og høyre handa på styret i ulendt nedoverbakke, en litt for stor stein og vips så var årets første flytur et faktum. Over styret og ned i grøfta.
Måtte bare glise. Ikke en skramme. Men nok klovnerier for denne gang!
Stoppet ved noe som liknet en sti opp mot Signalkulen. Var vel mer en gjengrodd gammel kjerrevei som endte i en nyere kjerrevei. Fulgte denne en liten stund før jeg brakk bratt oppover. Kom innpå kjerreveien igjen men valgte raskt å ta en mer direkte og brattere rute opp til Signalkulen. Kun en svært kort stopp på toppen før jeg fulgte en nesten usynlig sti som førte ned til kjerrevei. På vei ned skremte jeg opp en musvåkstor og lydløs kar som skvatt ut fra fjellskrenten. Skremte den på nytt opp en femti meter lengre ned. Også da fløy den opp fra bakken. Jeg er rimelig sikker på at dette var norges største ugle, nemlig hubro!!
Herlig naturopplevelse!
Videre ned til sykkelvraket på kjerrevei. Og på sykkelvraket ned til Solvika p-lomme.

Bra treningsøkt og en helt grei tur :-)