Storebjørn føring (14.08.2016)

Characteristic Alpine trip
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 14.08.2016
Storebjørn (2,222m) 14.08.2016

Føringstur til Storebjørn for Jon Børre og åtte andre. Startet fra Leirdalen ved Storflye og gikk i jevnt tempo inn i Tverrbytnede og opp til Bjørnbrean. Her var det på med sele, stegjern og tau. Glupske sprekker opp breen som enkelte steder går i flere forskjellige retninger. En plass valgte vi faktisk å gå på linje parallelt med sprekkene. Den store sprekken oppunder Bjørnelabben gikk greit å forsere med litt hogging av trinn og sikring ovenfra. Videre opp den siste bratte kneika til topps. Fin og deilig dag, første godværsdag på lenge!

En pust i bakken i Tverrbytnede med dagens mål ruvende bak.
Ved innsteget til Bjørnbrean. Bak ses Stetinden.
Fin bamse! :)
Her går det oppover.
Tåkeslør rundt toppen.
Retur etter å ha tatt en avstikker til Bjørnelabben.
Taulaget ut på linje for å holde oss vinkelrett på bresprekkene.

På returen stakk vi innom Bjørnelabben, men forsøkte å være effektive da noen måtte rekke et tog på Otta. Kunne følge snø et godt stykke på vei ned, og ble til og med tid til et friskt bad i en kulp i Tverrbytnede!

Takk for turen! :)

Takk for en flott tur, alle sammen! :)