Vestnes/Ørskog: Kjølen (15.08.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Vegstasjon E39 (300m)
Endpoint Vegstasjon E39 (300m)
Ascents Kjølen (527m) 15.08.2016
Start date 15.08.2016 16:52
End date 15.08.2016 18:22

Etter en heller våt opplevelse tidligere på dagen, var det bare å nyte en varm kopp kaffe i bilen før jeg forflyttet meg en km eller så sørover på E39 og forberedte meg til en ny liten luftetur iført tørre klær og sko. Fulgte grusveien som er stengt med bom opp forbi Skitnesætra til endes. Her var det noe heste- og dyretråkk videre over et stort myrete område og jeg klarte tidvis innimellom myrene å følge et slags tråkk i retning Kjølen.

Jeg er glad jeg hadde fjellsko på meg i dette terrenget. Toppen er for det meste en eneste stor myrhaug med unntak av et skogkledd parti mot toppen. Utsikten ble derimot ganske så bra i forhold til turen min tidligere på dagen. På toppen var det flott skue nordover mot Tomrefjorden. Retur samme vei. Skulle jeg noensinne finne på å ta denne turen igjen, måtte det være det er tele i bakken, eller på ski! Trenger man en fin liten beinstrekker når man passerer Ørskogfjellet vil jeg heller anbefale Nyseterfjellet ;-)
Bomvei oppover mot Skitnesætra
Dagens beste utsikt sålangt, mot Tomrefjorden

Missing title

Written by JPV100 15.08.2016 22:56

Enig med deg...Nyseterfjellet er mykje bedre enn Kjølen :) Vi var så heldige å få både våte myrer og våt nysnø på vår tur til Kjølen...