Vestnes: Trolltinden og Sandtinden (15.08.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Parkeringslomme E39 (230m)
Endpoint Bomvei Bakkesætra (210m)
Ascents Middagsfjellet (902m) 15.08.2016
Trolltinden (1,170m) 15.08.2016
Start date 15.08.2016 11:29
End date 15.08.2016 15:28

Jeg våknet opp på Ørskogfjellet til tett yr og lavt skydekke og jeg tok meg derfor god tid til frokost og avslapping i og med at værutsiktene skulle bedre seg utover dagen.

Etter hvert kjørte jeg et stykke nordover på E39 og parkerte på en lomme på østsiden av veien og tråkket nedover den meget trafikkerte europaveien med livet som innsats til jeg fant grusveien/bomveien som fører opp til Bakkesætra. Først hadde jeg nå vært nedom MC klubbens lokale lenger nede før jeg omsider fant ut at jeg hadde gått for langt... :-)

Jeg lette meg frem til den øverste hytta og fant der et vått tråkk som ledet meg oppover i retning Litlevatnet. Jeg fulgte nok dette tråkket litt lenger enn jeg hadde behøvd. Det ser ut til at tråkket går opp mot Tverrberget og kanskje mer i retning Egga. Jeg måtte derfor ta ned litt høyde igjen gjennom busk og kratt før jeg krysset utosen på Litlevatnet. Herfra var det bare å bane seg vei oppover myr og tett vegetasjon før jeg omsider kom over skoggrensen og fikk litt stein under føttene. Jeg fikk øye på en enslig fisker nede ved Litlevatnet og håpet denne fiskeren ikke hadde sett meg der jeg basket meg oppover. I og med at det var så dårlig sikt oppover var det vanskelig å peile seg ut en god linje oppover. Jeg kom meg iallfall etterhvert opp på Sandtinden og derfra var det flott rås videre egga ned i skaret mot Trolltinden.

Ryggen opp mot Trolltinden var grei å gå. Et lite øyeblikk kom nesten sola igjennom skylaget, storveis ! Dette var desverre bare forbigående og toppoppholdet kunne derfor ikke by på særlig utsikt... Jeg tok meg en matbit her, signerte i boka i varden som står litt nedom høyeste punktet og foretok dagens tredje klesskift. Det var herrrrrlig å få tørre klær på seg igjen etter at regnet omsider hadde gitt seg. Nedfarten gikk forsiktig og greit ned i skaret på det lett sleipe urete underlaget. Fra bandet måtte jeg bare sikte meg inn på en retning ned mot Kvernaelva. Etter hvert lettet skylaget og skodda såpass at jeg kunne skimte nedover mot elva.

Jeg kunne sikkert ha funnet en bedre rute ned dersom sikten hadde vært bedre, men etter endel basking i skikkelig bukkemark fikk jeg endelig krysset meg over elva og siktet meg derfra inn på tråkket som førte ned til Bakkesætra igjen. Her traff jeg på den enslige fiskeren jeg hadde sett tidligere. Han hadde fått såpass fisk at han skulle klare å fylle steikepanna, og det er ikke verst bare det :-) Vi slo følge nedover til hovedveien igjen. Han var lokal, fra Remmemsbygda og hadde flere spennende rutevalg å anbefale om jeg skulle ønske å besøke Remmemstinden eller Ytstetinden. Det vil jeg nok kanskje forsøke en annen gang, når været er bedre. Han mente forresten at jeg hadde valgt den verste ruta både oppover og nedover..... Det kunne jeg saktens si meg enig i der og da, selv om jeg overhodet ikke aner hvordan de andre rutene er i forhold :-) Han insisterte også på å svippe meg opp de 500 meterne til bilen min igjen og jeg kunne ikke annet enn å ta imot i og med at trafikken var enda tettere nå langs Europaveien :-)

Jeg fikk meg nå en liten skifte og matpause før jeg nyttet ettermiddagens oppholdsvær til en luftetur på Kjølen.

Utosen ved Litlevatnet og ruta oppover sånn ca midt i bildet
Oppe på Sandtinden og råsa mot høgste punktet
Fin og smal egg i øvre delen ned fra Sandtinden
Endelig kan jeg skimte Varden på Trolltinden, men liten utsikt desverre
Litt selfie må man ha med fjernkontroll :-)
Ned fra bandet mellom Sandtinden og Trolltinden så lettet det heldigvis etter hvert og jeg kunne sikte neg nedover etter beste evne
Passering av Kvernelva var en fryd, herfra plankekjøring ned mot Bakkesætra igjen