Titoppern på to døgn - del 2 (11.08.2016)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Fantekjerringkollen (247m) 11.08.2016
Kjerkeåsen (199m) 11.08.2016
Piggen (236m) 11.08.2016
Valås (260m) 11.08.2016
Vestre Vealøs (498m) 11.08.2016
Årdalsåsen (258m) 11.08.2016
Øvrumkollen (328m) 11.08.2016

Så var det tid for hovedsamlinga av titoppere, og ambisjonen var å ta minst seks, helst sju. Unna meg å sove til kl. 730, og var igang med første toppen litt før kl. 9. Planen var først å begynne i Siljan, gjennom Skien og ende i Porsgrunn, men en ny vurdering på morgenkvisten medberegna sosiale aktiviteter som skulle innlemmes i dagen, gjorde at jeg snudde tvert om. Begynte dermed i Porsgrunn, og nærmere bestemt Valås. Dette er en ganske så kort og snill tur om man kun går for toppunktet, men det ryktes at for normale Titoppsamlere, så er det ei fin runde man kan gå her ute. Jeg valgte som kjent den unormale samlemetoden, så småjogga der jeg gadd og holdt jevnt sig både opp og ned. Tok meg tid til å se bittelitt på utsikten, og den er ikke småtterier her oppe. Note to self når jeg skal vise frem området en senere gang.

Så dura jeg videre til Årdalsåsen, med parkering ved Montér. Heller ikke dette er en veldig lang tur, men en god del lenger enn Valås er den jo. Turen går i et variert og flott turterreng, og også her er det flott utsikt fra toppen. Småløp og gikk på, og unna meg så en liten matbit i bilen på vei til Klyve.

Kjerkeåsen og Piggen stod for tur, og jeg tok utgangspunkt på Rugtvedt. Småløp innover, forbi hoppbakkene, og gikk på da det begynte å bratne til oppover. Fra Kjerkeåsen til Piggen og ned igjen er det mye løpbart terreng, og da ble det til det. Utsikten fra disse toppene er derimot absolutt ingenting å skryte av. En liten time ble brukt på denne runden.

Så hadde jeg avtalt med mamma at vi skulle gå en Titopper sammen i løpet av dagen, og vi hadde funnet ut av Øvrumkollen kunne passe bra. Jeg syntes å huske at den hadde fin utsikt (dessverre er ikke bildehusken alltid korrekt), og mamma hadde ikke gått den før. Mamma satt på verandaen og nøt sola da jeg kom, så da unna jeg meg noen minutter der jeg og. Frank kjørte oss til parkeringa på Jarseng, og for at mamma skulle få seg en skikkelig tur, valgte vi rundturen som er beskrevet på Titoppern-sidene. Det var hyggelig å ha følge på turen, og lenge siden jeg hadde snakka med mamma, så tida og turen gikk fort. Mamma møtte en gammel arbeidskollega på toppen og, så denne ble dagens lengste tur. Frank kjørte oss tilbake til Klyve, og der ble det faktisk også tid til en Krone-is i sola før jeg la ut på sluttspurten.

Tida begynte å gå litt fra meg, for jeg hadde avtale om bowling og mat med Jussi og co i 18-tida. Dura på opp til Vestre Gulset (i den grad man kan dure når man havner mitt i rushtrafikken og det er lysregulert veiarbeid på veien), og gikk på oppover. Dette er en forholdsvis kort og BRATT tur, men flott utsikt ned mot Skotfoss bl.a. Vel nede ved bilen, sendte jeg melding om at jeg nok kom til å bli forsinka, for kreftene var for mange til at jeg kunne gi meg nå.

Vingla litt mellom Blåfjell fra Haugerød og Vestre Vealøs fra Oddbakken, men hadde lyst på litt skikkelig utsikt, så gikk for Vealøs. Ganske så klinete og bløt sti, men det gjør jo ikke så mye når man er på siste tur for dagen, og utsikten var akkurat så flott som jeg huska den. Så er det ikke like lett å faktisk NYTE utsikten når man driver med slikt et prosjekt, og tida løp fortsatt fryktelig fort. Jeg satte i vei nedover igjen, og i iveren etter å prøve å ikke bli mer enn en time forsinka, klarte jeg selvsagt å gå feil. Villgikk meg tilbake til riktig sti ved å bruke gps'en på klokka (uten kart, men med sporet fra veien opp), og kom ned til bilen nær 8,5 time etter at jeg starta på første topp.

Rakk aldri bowling (og det tror jeg var like bra), men hadde supert middagsselskap på Jonas B. Gundersen i tante Berit, fetter Anders, bror Krister, bror Michael og Jussi.

NB! Totaldistanse til fots var 27,7 km, totalttid 5 timer 37 min, og høydemeter ca 1400.