Titoppern på to døgn - del 1 (10.08.2016)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Langelandskollen (436m) 10.08.2016
Søndre Siljuknatten (426m) 10.08.2016
Ulvskollen (407m) 10.08.2016
Visits of other PBEs Brynhildsbu (380m) 10.08.2016
Kammerherren hytte (430m) 10.08.2016
Siljuknatthytta (380m) 10.08.2016

Etter en fantastisk flott alpeferie, måtte Sindre brutalt møte jobbhverdagen igjen, mens jeg hadde enda ei uke å feriere på. Det var godt med noen rolige dager på Raufoss, men så var det akkurat som om Skien og Grenland kalte på meg: Pappa skulle til Ulvskollen med Diana, og Mari inviterte jentegjengen på håndballkamp denne fine onsdagen, så da ble kursen satt sørover etter frokost.

Nådde frem til Skien og Bloms gate like rundt halv to, og avtalen var at pappa skulle hente Diana kl. 14. Så ganske så god timing. Været var ikke helt med på denne timingen, men vi satt heldigvis fortsatt i bilene da en real haglskur feide over byen. Kjørte to biler til parkeringen ved Valebøvegen, da det var usikkert om Diana ville være med videre fra Ulvskollen mot Skiens midtpunkt og Langelandskollen. De to sistnevnte hadde jeg nemlig prikket inn som en del av prosjekt Titoppern 2016. Hadde selvsagt ønsket å ta hele på én dag, slik som tidligere år, men innså at det ikke lot seg gjøre med få dager i Grenland og mange sosiale hensyn å ta.

Turen oppover gikk i behagelig tempo, og Diana viste seg svært lett på foten og fullt kapabel til å forsere annet enn Oslos asfaltjungel. Etter en kaffe- og kakaopause på Brynhildsbu, gikk vi derfor i samla flokk videre til Skiens midtpunkt (Søndre Siljuknatten) og så til Langelandskollen. Flere steder var det skikkelig flotte og store blåbær, så vi hadde mer enn et par blåbærspisepauser for å si det sånn. Den som hadde vært smart og tatt med bærplukker og plukkespann!

På Langelandskollen, måtte vi inn i hytta og kikke. Der lå boka "Hel ved", og denne tror jeg faktisk jeg kunne hatt glede av å lese. Måtte også en tur utpå å se på utsikten, og et gløtt av Gaustatoppen fikk vi og. Så bar det nedover mot Siljuknatthytta, hvor det ble en ny liten hytterast. Idet vi skulle gå derfra, kom det en stor gjeng med ikke altfor spreke voksne oppover, som gav tydelig uttrykk for at det hadde vært tøft for dem så langt. Heldigvis er det noe lettere terreng videre til Langelandskollen, så forhåpentligvis kom alle sammen seg dit (hørtes ut som det var målet). Det er derimot ikke sånn altfor lettgått ned fra hytta, med tidvis mye sleip stein. Vi kom oss ned uten overtråkk, og pappa fikk også lurt inn litt historiekunnskap om gruvedriften i Gulsetmarka i tidligere tider.

Vel nede, fortalte klokka oss at vi hadde vært ute i over 3 timer, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur (selv om Diana ikke ville ha pannekaker hos oss, og endte opp med å stå utenfor hos onkelen og tanta si i lang tid da de ikke var hjemme da hun kom).