Veslpiggen og bretur på Styggebreen - 2K nr 74-77 (05.06.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Galdhøe (2,283m) 05.06.2016
Galdhøe NØ1 (2,238m) 05.06.2016
Galdhøe NØ2 (2,240m) 05.06.2016
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 05.06.2016
Kjelhøe (2,223m) 05.06.2016
Portpiggen (2,261m) 05.06.2016
Juvasshøe (1,894m) 05.06.2016 09:00

Dag 2 fra Juvasshytta var som dag 1. Ikke en sky å se 360 grader og knapt et vindpust.
Denne dagen var Veslpiggen målet og forhåpentligvis litt skigange på Styggebreen.
Vi (jeg og Bjørn Viggo) kjørte til skirekket og tok heisen opp Vesljuvbrean. Der satt vi igjen skiene og ruslet rolig opp til Kjelhøe (0947). Enkelt start men nydelig utsikt, og vi pekteut en rekke kjente topper, inkl Glittertid, Leirhøe m fl. Tilbake til sekkene spente vi på skiene og gikk så lang vi kunne omtrent til Galdhøe N1, hvor vi måtte feste skiene på sekken. Ruslet vider over N2 før vi stoppet og tok noen bilder på Galdhøe (1110). Videre ned mot Løyfte holdt vi langt til høyre og skled greit ned på et snøfelt her. Herfra så vi den bratte nordveggen opp mot Veslpiggen, og det tok nok motet fra Bjørn Viggo, og han bestemte seg for å nyte solen en stund nedenfor Løyfte. Langs løyfte gikk jeg på en morsom snørygg, mens Bjørn Viggo foretrakk å gå nede i brekanten. Kl 1205 klatret jeg greit oppover ryggen mot Veslpiggen, og 25 min seiere var jeg på toppen. Storslått utsikt og stor kontrast å stå her helt alene ift folkehavet på Galdhøpiggen dagen før. Tok en masse bilder og spesielt morsomt var det å skue bort på Nåle, som jeg og JohnTiger var på i 2013. Vel lett jogg ned igjen - forøvrig en morsom rygg siste bit ned mot Løyfte igjen - godt med litt puls. :-).
Så nøt vi solen en stund på en stein ut på breen, før vi satte på oss skiene og kl 1330 vandret ut retning Piggura. Vi gikk rett over til vi traff på spor mot Portpiggen og et kvarter seinere (1404) var vi på toppen. Bjørn Viggo syns denne var litt skummel og holdt seg på nedsiden. For meg var Portpiggen en bonustopp på denne turen. Turen over breen var fantiastisk og det tok ikke mange minuttene på nedturen over Styggebreen. Vi fant snøfelt nesten hele veien ned til skisenteret, og godt fornøy satte vi oss i bilen med en visshet om at 2 dager med slikt fantasktisk vær får vi kanskje aldri igjen...