Gråhøe i Reinheimen på vårskitur 2K nr 71 (30.04.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Billingen vinterparkering (732m)
Ascents Gråhøe (2,014m) 30.04.2016
Visits of other PBEs Steinbrua Billingen (800m) 30.04.2016 08:00
Billingen vinterparkering (732m) 30.04.2016 08:00
Grotli hotell p-plass (915m) 30.04.2016 08:00
Reinheimen nasjonalpark (500m) 30.04.2016 08:00
Skarvedalshytta (1,480m) 30.04.2016 08:00

Reiste fra Lillehammer kl 0930 klar for årets første 2K for min del og den første 2 K for min gode nabo Bjørn Viggo. Hentet nøkkelen til hytta hos Skjåk Almenning ca 1230, trivelig dame som viste oss bilder fra området der hytta ligger. Fremme i Billingen kl 13. Litt frem og tilbake, Seterpensjonatet var stengt og vi skiftet på Grotli høyfjellshotell. Avmarsj 1420 til Skarvedalshytta (1479 moh). Brutalt bratt i starten og tungt føre innover dalen. Mye vind men ellers ok vær. Vi haddfe heldigvis god tid. Vi var glad vi hadde delt turen i to med overnatting på Skarvedalshytta. Fremme ved hytta ca 19.15. Måtte måke frem døra, fyrte opp, smeltet vann og lagde middag og i seng tidlig. Blåste opp mye på kveld og tidlig natt, og vi var svært spente på hvilket vær som ville møteo oss dagen etter. Våknet opp på Skarvedalshytta kl 07 til grått vær men helgigvis lite vind. Vi satset på at været ville holde slik at toppen kunne nås. Startet fra hytta kl 08.00. Det var langdrygt, varierende underlag og flatt lys innover dalen, men det gikk greit. Gikk opp til skaret (1830 moh) mellom Midtre og Store Gråhøe før vi tok sikte mot toppen. Det tetnet gradvis til og fra ca 1950 oh så vi kun få meter. Vurderte å snu , men med så kort tid vei igjen valgte vi å gå siste biten og fant varden greit. på toppen kl 11.38. Det blåste nå opp og tåka var meget tett og toppen var intet blivende sted. Vi burde tatt ut kompasskurs, for nedover havnet vi på nordsiden av 1830-skaret. Heldigvis stoppet vi i tide og ventet noen minutter. Da vi fikk vi et lite vinde med klar sikt slik ay vi kom på riktig side av skaret og kunne skli ned i dalen igjen. Tilbake mot hytta gikk det fint og til og med litt medvind. Noen hundre meter sør for hytta fikk vi øye på et stort følge og svingte bortom for å slå av en prat. De ble nok litt skeptisk når de fikk høre hvordan det var på toppen, og jeg håper egentlig de snudde i tide, for det var fortsatt like tett over ca 1750 moh. Tilbake ved hytta kl 14, spiste vi middag og ryddet oss ut. Returen startet kl 15 fra hytta og vi var nede ved bilen v/Billingen kl 17.40. En lang men flott tur var over og Norges mest avsidesliggende 2k var gjort unna. Min nabo Bjørn Viggo hadde gjort unna sin første 2K, og det gav vist mersmak, for på turen hjem var det mye snakk om hvor neste tur skulle gå. For min del blir det nok en tur hit på sommeren også - og da i klarvær. :-).