Ørskog/Vestnes: Sprovstinden m.flere (14.08.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Veivesenet E39 (300m)
Endpoint Veivesenet E39 (300m)
Ascents Gjølbotntinden (957m) 14.08.2016
Sandtinden (1,069m) 14.08.2016
Søre Smørhylla (871m) 14.08.2016
Sprovstinden (1,194m) 14.08.2016

Våknet opp til knallblå himmel i dag på Ørskogfjellet. Vinjar og Ove pakket sammmen sakene for hjemreise mens jeg gjorde meg klar til en ukes solo turprosjekt. Jeg skyndte meg ikke av gårde da jeg så tåka kom sigende innover og la seg hvit rundt oss. En time senere var jeg imidlertid klar for avgang og tåka var i ferd med å lette. Jeg tok farvel med godguttene og kjente at det var litt vemodig samtidig som jeg gledet meg til flere dager på tur, bare meg !

Jeg parkerte litt nedfor veistasjonen og labbet ca 100 meter nedover og fulgte veien opp mot skitrekket. Graset var høgt og vegetasjonen var meget våt og sumpete oppover hele heistrasseen. Jeg kunne heldigvis etter hvert benytte ura oppover ryggen mot Sandtinden og det ble straks bedre å gå. Sandtinden var en fin liten topp med mange oppreiste heller ved toppunktet. Tok meg en av mange små matpauser her. Lettgått videre ned i skaret og opp på Sprovstinden. Her var fantastisk utsikt mot blant annet Trolltinden og Ytstetinden. Kasse med bok og poengregistrering ved varden. Det var relativt lettgått ned i skaret som fører østover mot Gjølbotntinden. Her er en fordel å følge ryggen helt ut mot kanten også på slutten, da slipper man ut i ura i det hele tatt. Lettgåtte høydemeter opp mot Gjølbotntinden derfra. Her hang en penn på toppen av varden, men noen bok kunne jeg ikke finne....

Jeg skrådde meg ned i sørlig retning litt østenfor 875 høyden og klarte for det meste å unngå de mest urete partiene ned mot den myrlendte flata østom Jutevatnet. Etter forsering av den meget våte km eller så, var det bare å bryte seg på den litt seige og fuktige stigningen opp mot Søre Smørhylla. Fordelen med slike våte og myrlendte fjellsider er at man kan være heldig ånfinne molter på denne tiden, noe jeg også gjorde her ;-) På toppen var det fint å nyte dagens siste matpause og jeg fikk lekt meg litt med selvutløseren med litt ymse resultat :-) Idet jeg skrev meg inn i boka og jeg akkurat hadde tenkt tanken at her var ikke ofte besøkt, dukket det jammen opp tre spenstige ungjenter i fint driv. Så artig, det hadde kanksje vært ti innskrivinger i boka siden juni!

Jeg tok kort tid etter fatt på nedstigningen vestover og kom etter hvert inn på en stikket rute som gikk innom hytta og naustet på vestsida av vatnet og deretter over meget våte og gjørmete myrparti mot hyttene ved Måslia. Her ventet ca 3 km på grusvei tilbake til hovedveien igjen. Skulle gitt mye for en sykkel eller noen joggesko akkurat da! Men, det tok likevel ikke så lange stunden før jeg hadde passert flere glade trimmere langs seteveien og var tilbake til bilen igjen i et fremdeles nydelig vær og med 16 grader i lufta i motsetning til de 6 kjølige gradene da jeg startet om morgenen :-) Hadde egentlig tenkt at jeg skulle få med meg Kjølen 527 etter en liten pause ved bilen. Dette forble med tanken idag. Jeg prioriterte heller koste meg i sola ved bilen og nyte et par kopper kaffe i stedet. Kjølen kan vente :-)