Seksortklumpen app tur 20/24 (14.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Seksortklumpen (492m) 14.08.2016
Visits of other PBEs Høgås p-plass (100m) 14.08.2016

Vi hadde vært på Ytre Skurvhatten og kom kjørende på rv 710 mot Brekstad og litt etter Elveng skiltet svingte vi av på vei merket med Høgåskamveien. Fulgte denne til parkeringsplassen på Høgås som ligger på venstre side. Fulgte så merket sti opp til Seksortklumpen. Stistart ved Avkrokstien som ligger på høyre side like før parkeringsplassen. Det er mulig å kjøre inn her ca en km og parkere på en liten parkeringsplass der det er plass til 3-4 biler. Det er to mulige merkete ruter til toppen, om Tomasvatn som er kortest eller om Laugen. Vi fulgte mot Tomasvatn og gikk over bløte myrer til stigningen startet mot toppen, som også var gjørmete og bløt. VI brukte 1,5 timer til toppen, og fikk registrert den på opp24 appen. Kjempefin utsikt og stor varde. Ned igjen tok vi en litt mer direkte rute ned fra toppen og kom inn på stien ett par hundre meter før det flater ut, ellers samme vei tilbake. Totalt tre timer på tur inkludert en pause på toppen. Rune, Storm og Teis var med. http://www.ut.no/tur/2.14351/

Fin utsikt på toppen av Seksortklumpen