Store Skredahøe - 2K nr 83 (21.07.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Snøheim (1,474m)
Ascents Store Skredahøe (2,004m) 21.07.2016
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 21.07.2016 09:10

Dag 2 på tur med JohnTigre på Dovre var det også flott vær, med skydekke omtrent som dagen før. Kjente det litt i beina fra dagen før men føttene var heldigvis fine.
Kl 0910 var vi igjen på vei innover Svånådalen igjen. Føltes litt lengre denne dagen men vi tok det olig da vi hadde god tid - kun en topp denne dagen. Prøvde å krysse Svone midt mellom Heimaste og Innaste Svånåkollen, men det gikk ikke. Vi måtte nesten helt opp til Innaste før vi kom over.
Deretter bar det oppover mot Store Skredahøe. Vi holdt rett høyre (vest) for topp 1564 og kom deretter greit opp på ryggen ca ved høyde 1701. Satt fra oss sekken ved starten av snøfeltet, og fulgtr dette så lang det gikk. Var så en del ur men likevel stort sett lettgått. Snøfonna opp mot toppen så veldig bratt ut på avstand, men det gikk greit, selv om den var litt hard i nederste del. Hadde dog vært greit med stegjern her. Oppe på toppen etter ca 4 timer. Strålende utsikt herfra og nå hadde det klarnet opp også. Ned holdt vi litt lengre ut mot Svånåvatnet, slik at vi fikk utnyttet noe snøfelt vi hadde sett ovenfra. Funket veldig bra! Var raskt nede ved Svone igjen :)
Grei marsj tilbake til Snøheim. Brukte ca 7 timer og fikk sjekket ut i tide til å rekke bussen tilbake til Snøheim. To fine dager og 6 nye 2K på Dovre. :-)