Festvågtinden (26.07.2015)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Gamle fergekai Festvåg (2m)
Ascents Festvågtinden (541m) 26.07.2015

En uke tilbake i Henningsvær med min gamle mor for første gang på over 30 år. Foruten sightseeing og spaserturer på gamle tomte, bød det også på mulighet til en topptur i nærområdet. Det ble dermed denne søndagen i strålende vær en tur til Festvågtinden fra Urvika (parkerte ved fergeleiet). Fint tur oppover forbi Heiavatnet og opp til 541moh. I FSK-jakke ble jeg gjenkjent av en kar fra Årnes m/famile, Svein Jacobsen fra Glomma Terrasse 7 (bodd på Auli før) som var på tur opp med sønn/datter og barnebarn. Oppvokst i Henningsvær, sønn til Gudrun Jakobsen, som drev Gudrun-kiosken like ved min bestemor og bestefar.
Kl 12.10 310 moh vindstille og god sikt. Gikk innom toppen (12.49)og videre mot Budalstiden. Snudde litt før toppen, da jeg hadde glemt matpakka i bilen og det var litt yr i lufta. Gikk tilbake over skaret mellom toppene til Festvågtinden for å hente kartet jeg hadde glemt, men fant det ikke igjen – kanskje jeg la det igjen de jeg skiftet batteri på GPS i hellinga vest for skaret mellom toppene. Jaja kart er kart og tur er tur. :-)
Tur opp inkl bilde- og pratestopp tok 63 min. Tur ned, lett joggende, tok 43 min med bilde- og pratestopp. Nede kl 14.38. En nydelig tur med flott utsikt over Henningsvær. Bratt men likevel lettgått, og ganske mange mennesker på toppen denne dagen, men helt alene på ryggen mot Budalstiden. Neste gang blir det Vågakallen. :-)