Skreikampen og Vardehøgda (13.08.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Skreikampen (698m) 13.08.2016
Vardehøgda (360m) 13.08.2016
Visits of other PBEs Skreikampen utsikt (683m) 13.08.2016 12:15
Skreikampen stistart parkeringslomme (400m) 13.08.2016 12:15
Øverbygda P-lomme (415m) 13.08.2016 12:15

Skulle egentlig tatt med Bjørn Viggo m fl til Kyrkja denne dagen, men litt ugrei værmelding gjorde at vi avbestilte rommene på Leirvassbu tidligere i uka. Så ble det lokale turer i stedet for og lille Vincent på 3 år ble med for første gang på topptur. Og jeg hadde selvfølgelig med meg mine følgesvenner, Jack Russell terierne Alma og Mille. Skreikampen var dagens første mål. Vi kjørte til Øverbygda og parkerte. Så vidt vi fant plass til parkering. Det var tydeligvis flere som ville benytte det fine lørdagsværet til en tur opp. Kl 1215 satte vi i marsj med Vincent i bæremeis på ryggen til Bjørn Viggo. Det går jo bratt oppover stien i starten, og et stykke opp i bakken byttet vi sekk - 15kg på ryggen oppover merkes jo godt. :-)
Vel oppe etter en snau time var det en del mennesker her oppe, og et lite drag i lufta som bare gjorde godt mens sola skinte til en nydelig utsikt. Her nøt vi en god lunsj, mens Vincent og hundene lekte og koste seg i lyngen. Returen la vi om St Pauls gruven og videre stien om Pålshaugen ned til veien som vi fulgte tilbake til bilen - tilbake kl 1520. En flott tur, og det smalte godt med isen på Coop-butikken på Feiring etterpå. Vincent hadde jo fått sin første topp, og skulle bli Peakbook-medlem snarest. Han hadde dessuten lært seg et nytt ord denne dagen - topptur :-)

Neste stopp var på vei hjem. Vi kjørte Vestsidaveien fra Eidsvoll mot Brårud. Bjørn Viggo skulle vise meg en gammel plass han hadde vært på for over 20 år siden - Slakterplassen. Dette viste seg jo å være utgangspunktet for en fin tur til en av Vardehøgdene (360 moh) i Nes kommune, en av 5 topper i Nes med over 100m i pf. Dette var jo en av listene mine, så det var midt i blinken. Vi tok av første vei sør for Hogsetbråtan (bomvei kr 40 med SMS) og kjøre ca 3 km på god grusvei opp til Amundsbråtan. Her er det parkeringsmuligheter og det står skilt 1,5 km til Vardehøgda. Kjører du 500 m videre kommerdu til snuplass og gapahuken som brukes av Brårud skole. Første 500 m ville Vincent gå selv, og da ble det studier av maurtuer, blåbærplukking og roping på Mille som tok seg noen avstikker fra stien. Det er lettgått og fint innover og merket skilting ved et par stideler. De er dessuten blåmerket med trepinner hele veien til toppen. Snaut 100 m før toppen holder du til venstre i stikryss og det gåtr markant brattere opp siste meterne til utsiktstårnet. Vi klatret opp og fikk en flott 360 graders utsikt, og så helt hjem til Fjellfoten. Litt kjeks og brdøskiver/knekkebrød måtte nytes og deretter rask gange tilbake til bilen, 1.15 t med en god stopp på toppen. Takk for to flotte turer i strålende vær ca 20 grader i dag Bjørn Viggo, Vincent, Alma og Mille. :-)