Årets bretur dag 1 (13.08.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Start point Spiterstulen (1,058m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Veobreatinden (2,182m) 13.08.2016 13:55
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 13.08.2016 08:11
Spiterstulen (1,106m) 13.08.2016 08:11

(App-test iOS)

Årets bretur med fjellsportgruppa i DNT Trondheim (TTF) var satt opp til området mellom Visdalen og Veodalen. Det var rift om å komme med på turen men litt ugne værmeldinger førte til en del avmeldinger den siste uka. Dermed var det 13 motiverte TTF'ere som møttes på Spiterstulen fredag kveld.

Vi spiste frokost så tidlig det lot seg gjøre for å få en tidlig start. Turen gikk på god sti sørover Visdalen og etterhvert til venstre oppover stien til Hellstugubrean. Før vi rakk bort til brefronten tok vi av rett øst i bratt ur med mange luretopper opp til Veoskardet.

Her ville noen ta turen opp til Memurutinden(e) men vi som ønsket å ta topper som krevde bregåing "vant" så da tuslet vi et kort stykke over breen til sørenden av Veobreatinden.

Dag 2

Fra toppen av Veobreatinden.

Etter å ha vært på toppen gikk vi et kjedelig breområde på vestsiden av fjellet og ut brefallet til Veobrean i nord-øst. Noen sprekker nedover her men ingen problemer.

Vel nede fra breen ble det åpnet for "fri retur" ned til Glitterheim. Dermed økte farten betraktelig og jeg ankom 5 kvarter før siste bordsetting. De raskeste av oss rakk en god dusj og etablering av soveplass før en fantastisk nydelig middag ble inntatt. Jeg må tilbake hit for å spise lørdagsmiddag!

Tidlig kveld og ujevn søvn på et tett 10-mannsrom.