Storefjellet i Fjaler (11.08.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Heldalsvatnet P-lomme (440m)
Endpoint Samme (440m)
Ascents Storefjellet (739m) 11.08.2016 14:05
Visits of other PBEs Heldalsheia P-lomme (440m) 11.08.2016 12:00

Familietur til Storefjellet/Storevarden i Fjaler

Denne torsdagen var det for en gangs skyld fine værmeldinger for hele dagen i Øvre Guddalen på grensen mellom kommunene Høyanger og Fjaler. Astrid, Liv Synnøve, Ole Einar og jeg dro avgårde fra Hyllestad etter frokost. Vi kjørte E39 mot Vadheim, og tok opp den meget smale og bratte fjellveien opp i Guddalen. Etter ca. 1 time var vi fremme ved utgangspunktet for turen. Ennå engang denne sommeren ble vi lurt av værvarselet. Istedenfor lettskyet, pent vær møtte vi regn og atter regn. Vi hadde egentlig tenkt å gå på Kvanngrødfjellet i Høyanger, men fant ingen folk vi kunne spørre om eventuell sti. Vi så heller ikke noen merking eller opplagt rute til denne toppen. Da været heller ikke var på vår side, begynte vi å lete etter en alternativ topp i nærheten. Liv hadde heldigvis med seg et turkart over Hyllestad og Fjaler, og her fant vi at Storefjellet 739 moh kunne være et passende alternativ. På turkartet kalles denne toppen for Storvarden, og det skulle være ryddet og merket sti opp her! Det stemte nok dessverre ikke helt. Vi traff en hyggelig sauebonde som tipset oss om stistart og rutevalg. Parkering på FV 93 på en bakketopp (Heldalsheia P-lomme) eller litt lenger ned mot Heldalsvatnet der det er laget en større P-plass. Tydelig og velbrukt (saue)sti oppover Kjøgrovlia og et myrområde som var noe problematisk å passere uten å bli våt på beina. Bra ryddet, men ikke merket sti. Etter ca. 45 min var vi fremme ved Langelandsstølen ca. 560 moh. Her tok vi en liten matpause før vi fortsatte vestover mot dagens mål.

Et av stølshusene på Langelandsstølen
Vi gikk opp skråningen til venstre (sør) for elven

Lettgått og fint terreng oppover på sørsiden av elven mot Storevatnet 660, men bare antydninger til (saue)sti og ingen merking. Fra høyden SØ for vannet måtte vi litt ned igjen for å kunne krysse bekken i utløpsosen av Storevatnet der det var fint tilrettelagt med steiner og uproblematisk kryssing. Litt oppover igjen før den siste km på det flate partiet vestover mot toppen. Toppen er markert av en stor og fin varde på GPS 317769 6791418, 10-20 m forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigerte. Et par meter nord for varden er der rester etter et gammelt trigmerke - bolter og råttent treverk. Det hadde regnet så å si uavbrutt til vi nådde toppen, men nå ble været heldigvis bedre. Vi fikk til og med glimt av sol og bra utsikt oppe på toppen!

Varden på Storefjellet
Lettgått terreng vestover mot Storefjellet
Liv Synnøve, Astrid og Ole Einar koser seg i finvær på Storevarden
Utsikt nordover mot Kvamshesten 1209 og Blægja 1304 som er dekket av nysnø!
Østover mot Røyrvikvatnet (til høyre) og Kvanngrøfjellet 920 (til venstre)

På returen la vi ruten litt lenger nord på Storefjellet innom en varde på ca. 730 moh (GPS 317973 6791724), ca. 10 m lavere enn på hovedvarden. Her var det veldig fint og lettgått.

Smak av sommer igjen på Storefjellet i Guddalen

Vi var litt uoppmerksom og kom til å krysse eget spor før nedstigningen mot bekken fra Storevatnet. Ruten opp anbefales her. Resten av returen gikk kjapt og greit i bra vær slik at turtøyet tørket nesten helt opp før vi var tilbake ved bilen.
Takk til alle sammen for en hyggelig tur i et nytt og fint fjellområde i Sunnfjord!