Col des Ignes + litt til (12.08.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Arolla (1,970m)
Ascents Col des Ignes (3,181m) 12.08.2016
Monts Rouges d Arolla (3,314m) 12.08.2016 not summited

Hadde opprinnelig tenkt å prøve en tur opp La Cassorte sin 3301 topp, evt. 3314 også men fant lite informasjon på nett om hvordan det er å gå opp på sommerstid så jeg tok Col des Ignes som hovedmål og tenkte å sjekke ut ruten videre til La Cassorte som en bonustur. Tok bussen fra Evolene til Arolla (19,20 SFr tur/retur) og gikk opp veien til der jeg fant skilting for Cabane des Aiguilles Rouges. Var litt skyet da jeg begynte turen så det var en meget behagelig temperatur å gå i. Fin utsikt mot Mont Collon og L'Eveque på vei opp også! Etter ca.1t 15m krysset jeg ei bru og kanskje 10minutter senere hadde jeg kommet frem til stien som går mot Cabane des Dix. Denne stien får blå/hvit merking og går stort sett på en morenerygg opp mot Col des Ignes - ganske lettgått terreng så jeg tror jeg kunne byttet ut fjellstøvler med litt mykere sko for å gjøre turen ned noe mer komfortabel. Var overrasket over hvor lite folk jeg traff før jeg kom opp til Col des Ignes. Der var det ca. 4 andre personer som koste seg i sola men det var ellers ikke så mange som gikk denne ruten.

Stien som går mot Cabane des Aiguilles Rouges
Dalen under La Cassorte og Col des Ignes
Utsikt fra like under Col des Ignes
Aiguilles Rouges d'Arolla
Folk som koser seg med utsikt mot Mont Blanc de Cheilon og Dix-breen
Panorama sett fra ryggen over Col des Ignes med La Cassorte t.v
La Cassorte 3301 i midten av bildet og den 3314-toppen til høyre
Nydelig plass for å sitte og nyter omgivelsene!

Tuslet litt opp ryggen for å få litt bedre oversikt over ryggen som fører man opp mot toppen av La Cassorte. Så vidt jeg kunne se var det overkommelig med litt klyving kanskje? Jeg tok en halvtimes pause før jeg tuslet ned mot foten av ryggen. Jeg skjønte etter hvert at fjellet var muligens det løseste jeg noensinne har vært på. Valgte å holde meg til en liten egg for å kunne klyve på noe fast siden det var ei løs og bratte renne på begge sider av eggen. Kom meg ut i den venstre renna etter at eggen tok slutt, men det var noe ubehagelig å gå opp i den løse greia. Heldigvis kom jeg opp til en slags fortopp (3210moh?) og kunne vurdere resten av turen mot 3301 og 3314. Mot 3301 så det ut til å være klatring på ryggen og ruten mot 3314 var mindre fristende siden det var mer løs steinur. Følte meg umotivert til å gidde med et forsøk så jeg droppet planen om å gå videre og begynte å klyve ned igjen til Col des Ignes.

Ned den løse eggen/renna
La Cassorte 3301 (3314 til høyre men ikke i bildet). Mer løst fjell. Nei takk.
Men utsikten fra fortoppen var OK
På tur ned igjen
Nydelig utsikt mot Mont Collon og L'Eveque
Remointse de Pra Gra (hyttene) på ca.2480moh

Gikk samme vei ned som opp, litt kjedelig men utsikten hadde blitt veldig fin nå som sola skinte på alle fjelltopper!