Sørskar og Midtiskar i Valnesfjord (02.08.2016)

Written by Jordbru (Asgeir Jordbru)

Ascents Sørskarfjellet (1,102m) 02.08.2016
Vassviktinden Vest (1,051m) 02.08.2016

Det egentlige turmålet var Osatinden, men med tåke som kom og gikk og til dels våte forhold fant jeg det ikke forsvarlig å gå opp de siste hundre metrene. Startet i Hola/Vestvatnli og gikk stien opp til Sørskarvatnet. Stien er vanskelig å få øye på i starten, men finnes lettest på følgende måte. Gå opp den lille dalen mellom de to hyttene på sørsiden av brua i Hola til den store steinen som ligger ca. 100 meter opp i dalen. Herfra er stien relativt god opp første lia. Langs Sørskardvatnet må du gå på nordsiden. Her er det bratt og ulendt og god tid og gode knær må til for å komme seg til innerenden av Sørskardvatnet. Herfra opp til det lille vannet på ca. 640 meters høyde og videre opp ryggen til Sørskardfjellet. Gikk så litt tilbake langs ryggen og fulgte nedre kant av snøen mot topp 1051. Herfra ryggen ned til høyde 663 og ned til Midtiskarvatnan og sti ned til Hola igjen.

Hvis du kun skal på Osatinden er det lettere å gå inn Drogvasskardet, turen blir lengre men langt mer lettgått enn Sørskardet er.