Ingen sommer på Snøfjellet (10.08.2016)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Dalen (260m)
Ascents Snøfjellet (1,579m) 10.08.2016
Urabotnkammen (1,049m) 10.08.2016
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 10.08.2016

Har regnet mye i det siste, så utendørsaktiviteten har vært minimal. Men da jeg så temperaturene rundt omkring i nærliggende fjellområder fant jeg motivasjonen til å komme meg ut, det var nemmelig nysnø på fjelltoppene! Planen var å gå opp på Dronningkrona da snøgrensa muligens lå på ca 1500m. Håpet var at jeg skulle få kjenne noe tørr snø helt på toppen av Krona. Men da jeg kom ned i Sunndalen å så opp på Vinnufjellene lå nysnøen dyp helt ned til 1000m!

Nysnø oppover Vinnufjellene

Å gå i såpass mye nysnø i over 800 høydemeter fristet plutselig litt mindre å jeg revurderte og fant ut at jeg kunne gå opp på Snøfjellet for å se om fjellet lever opp til navnet sitt. Gikk fra Dalen og fulgte veien innover mot Innerdalshytta opp til veiens høyeste punkt på 460m. Så bars det rett opp til Urabotnen hvor snøgrensa lå.

Mye vann for tiden

Fra Urabotnen brattnet det til, og med all nysnøen var det såpeglatt så tiden gikk uten at distansen gjorde det. Fra 1200/1300m var snøen relativt tørr så snøfokk hadde bygd opp snøfonner og fylt renner med opp til halvmeteren nysnø. Toppen ble nådd, ikke noe utsikt å skryte av som forventet, så skreiv meg inn i boka, og gjorde umiddelbar retrett ned fjellet. Nedturen gikk heller ikke særlig effektivt. Det lå alt ifra 5-50cm snø, så jeg falt i i gjennom steiner annahvert skritt jeg tok. Fikk rusjet ned ett par renner som var snøfylt, men konsekvensen av det var 7 blåmerker i lår å ræv.

Utsikt fra Snøfjellet
Retur ned snørenne
Fikk en kort solgløtt også
Innerdalstårnet

Stilige bilder

Written by Olepetter 12.08.2016 11:04

tross middelmådig turvær!

Snøfjellet

Written by JoSo 11.08.2016 20:11

Nydelige bilder Christian :)

Til tross for vinterlige og tåkete forhold når det egentlig skal være sommer enda...