Triglav med natta (24.07.2016)

Written by linntherese GSM

Jeg og mamma på Triglav
Meg på Mali.
Soloppgang i Julealpene.

Dette var pappas mål i ferien og han sjekket mye værmeldinger og til slutt bestemte vi oss bare for å ta sjansen og gå på natta siden været ikke skulle bli noe annet enn rart fremover.

Vi kjørte forbi et kjent skiskytested som heter Pokljuka og så på en dårlig grusvei. Vi var litt spente på dekket vårt siden bilen hadde en spiker i hjulet og hele tiden fikk mindre luft.

På parkeringen spiste vi litt før vi la oss. Jeg og mamma lå inne i bilen og pappa ute. Han hadde kost med en snegle om natta sa han og holdt på å spise den da han trodde det var godteri i søvne.

Da vi stod opp var det fortsatt samme dag som da vi la oss og det var mange stjerner. Vi gikk ca. midt på midnatt.

Natt gjennom fjellet

Midt på natta i en pause et eller annet sted.
Morgengry. Triglavskihytta ses.
Utsikt med det lille som er igjen av Triglavbreen.

Vi brukte hodelykter og gikk opp gjennom skogen. Pappa mistet stien en gang, men vi fant den igjen. Så kom vi til en seter hvor det lå store kuer like ved stien i mørket. De var skumle og de syntes sikkert vi var rare. Vi tok pauser hver halvtime og drakk litt. Til slutt kom vi over skogen og det var vakkert med måneskinn og spisse fjell. Jeg fikk drikke cola i hver pause for ikke å skulle bli så trøtt.
Vi så stjerneskudd og enkelte lys nede i dalene. Til slutt så vi noe lys høyt høyt oppe i fjellet også, kanskje en hytte? Men ingen mennesker så vi.
Vi passerte ei hytte også.
Det var ganske langt å gå og noen ganger gikk vi på litt smale hyller med noe å holde oss fast i.

Et sted gikk vi en feil sti som ikke var så god som den beste, og da blei det litt skummelt, men det gikk bra og til slutt litt før sola stod opp, var vi der klatringa skulle begynne. Både jeg og mamma syntes det hadde vært en spennende natt.

Litt via ferrata til toppen

Jeg og mamma er klare for Via Ferrataen.
På en fjellhylle.
På den stien der nede gikk vi opp. Det var visst ikke den beste.

Jeg og mamma tok på oss sele og via ferrata, men pappa hadde ikke. Nå kom det også andre folk fra hytta og sånn. I horisonten blei himmelen oransje og vi trengte ikke hodelykter lenger.
Jeg gikk rett foran pappa mens mamma gikk bakerst. Ståltauet var fint å holde i, men ellers var det ganske lett, så jeg brukte ikke via ferrataen min, og etter en lang bratt bakke var jeg på Mali Triglav. Jeg kalte den bare for Mali og syntes navnet var fint.

Jeg på vei mellom Mali og Triglav.
Mamma var skikkelig tøff denne dagen for det var langt ned!!

Nå skinte sola og det var deilig. Vi gikk over en smal rygg med masse ståltau å holde i og så bratt opp til Triglavtoppen hvor det står en rar liten minibu!

Vi var lenge på toppen og koste oss i sola før vi gikk ned. Det gikk litt sakte, men veldig bra. Da vi kom til Triglavski hytta var vi veldig trøtte og slitne og mamma kjøpte brus og pannekakae til oss og så slappet vi av lenge før vi begynte å gå ned.

Kos på toppen.
På vei ned fra Mali. Kan du se mannen i veggen?

På vei ned så vi en fjellbukk skikkelig nærme, men ellers blei det mest gåing. Vi var ganske slitne på slutten, men vi rakk frem til bilen rett før det begynte å regne supermasse. Det begynte å regne så mye at veiene nesten druknet i regnet.

Det var en spennende og kul tur!

Bukken
Kos ved hytta
På vei hjem.

Kart

Start date 24.07.2016 00:02
End date 24.07.2016 14:31

Gratulerer med

Written by Olepetter 29.08.2016 10:23

en fin nasjonstopp, som vekker gode minner! Så flotte bilder!

Bra jobbet!

Written by hmsv1 10.08.2016 16:26

Det er tungt å starte en langtur midt på natta, ihvertfall når det ikke er midnattsol, men du fikk se en nydelig soloppgang så jeg regner med at det var verdt det :) Fint fjellområde!

Gratulerer! :-)

Written by haugert 10.08.2016 15:11

Dette var en skikkelig fin rapport Linn Therese - fikk lyst til å dra på denne turen med en gang selv :-)