Beingårdsheia, Flatangers høyeste (02.08.2016)

Written by KiBu (Kirsti Buseth)

Ascents Beingårdsheia (612m) 02.08.2016

Regn! Vi trodde vi visste hva blautmyr var. Vi gjorde ikke det. Men en ting er sikkert, nå vet vi det. Når myra er full, så finner vannet annen vei. Surkle, surkle. Har lært at de eneste delene på kroppen som ikke vanntett er håndflater og fotblad. Stemmer det.
Fulgte veibeskrivelser og fant avkjørsel til bomveg. Bomavgift kr 60 betales via SMS, men ingen mobildekning ved starten av veien. Det ordnet seg på på veien opp. Kjørte til enden av bomvegen. Gikk over bekken til venstre for vannet. Fant en sti langs vannet. Den forsvant da vi hadde passert vannet. Gikk opp myrene og videre mot skaret. Holdt til venstre ei stund, krysset så bekken og gikk opp mot høyre. Fortsatte så på GPS-kurs inn mot varden og videre til høyeste punkt som ligger noen hundre meter unna. Vi fant ingen merking av punktet, så målte oss bare frem via høydemåleren på GPSen. Ned samme vei som vi kom. Fant da en sti som gikk litt nærmere vannet enn den vi hadde gått opp. Godt å komme tilbake til bila for tørre klær og sko, kaffe og sjokkis etter denne turen.

Vått og kaldt ved varden...
Trolsk stemning på vei opp