Holtefjell (07.08.2016)

Ascents Sørøst for Krokvannet (689m) 07.08.2016
Surtvarden (668m) 07.08.2016
Sørvest for Krokvannet (616m) 07.08.2016
Etter å ha fått slappet av noen timer etter noen dager i Breheimen var det på tide å sette inn fjellskoa med noe fett nå som de ikke skulle brukes på en stund. 5 minutter etter det var gjort fikk jeg melding av Jonas som lurte på om noen var klar for noen dager på Holtefjell. Kan jo ikke la en slik sjanse gå til spille og meldte fort interesse. vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) var også gira.

Vi suste opp i Vectra’n til Hoensvannet i 8 tia på kvelden. Vi hadde også nøkkel til en av bommene slik at vi slapp en del høydemeter og lengde med tunge sekker. Vi parkerte like ved Dalsetra og begynte turen opp til demninga til Kroktjern hvor vi skulle slå leir. På vei opp ble det etter hvert mørkt men vi fikk lurt et par kast ut i et vann. Her ble det fulltreffer og jeg fikk fisk på første kast for første gang i mitt liv. Artig. Vi fortsatte videre oppover i klissvåte myrer og kom ganske greit frem til leirplassen. Her ble lavvoen slått opp og soveposen påppa.

3 stykk klare på start

Neste morgen var planen å gå til en del vann og prøve å utfylle middagen litt. Dette klarte vi med glans. 6 ørreter ble det. Både Vemund og jeg fikk fisk på første kast denne dagen også. Totalt fikk vi 3 fisk på første kast på en tur, ikke dårlig. Jonas stakk av med største fisk-premien. Multer og kantarell ble også sanket.
På denne fiskerunden var vi også oppom Sørøst for Krokvannet og Sørvest for Krokvannet, både for peakbooks, utsiktens og dekningens del.
Tilbake i teltet ble det tomatsuppe og ørret til middag, ikke ulikt tre-rettern jeg ble servert på Sota Sæter noen dager tidligere.

Sørøst for Krokvannet
Jonsknuten er godt synlig fra de fleste topper på Holtefjell
Middagen er sikra

Etter middag tok vi en kveldstur opp til Surtvarden. Dette er virkelig en av de bedre småtoppene jeg har vært på. Fantastisk utsikt i alle retninger. Solnedgang var det også som sikret et flott lys. Etter å ha gjort oss ferdige med toppen og dekninga gikk vi videre til Tindkjerka. Dette er noen svære steiner som ”beviser” at også østlandet har noen alpine topper. Begge toppene er verdt et besøk når man først er i område. Syntes også Tindkjerka hadde fortjent egen peakbooknål, men vi får ikke registrert den fordi den er for nær Surtvarden dessverre.
Tilbake i teltet ble det sjokolade og kjeks før vi sovna ganske fort alle tre og våkna ikke før 10 timer seinere. Tok en rolig morgen med frokost og nedpakk før vi begynte turen tilbake til bilen. Bra tur med bra folk og fiskefangst over all forventning.