Alfredfjellet og Glupen (09.07.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Alfredfjellet (420m) 09.07.2016

Jeg skulle forsøke å telle ett lite krykkjefelt i Glupen og sjekke kameraene der. Været var dårlig, det blåste liten kuling og var dårlig sikt oppe i fjellene, men det var verdt ett forsøk. Jeg la i vei fra Revdalen og krysset Ymerdalen der vinden tok godt og la i vei ned mot Glupen. Alfredfjellet gav en kort stund litt le for vinden så jeg håpte i det lengste at det ikke skulle være så ille i Glupen. Dessverre varte det ikke lenge før vinden igjen tok for fullt og da jeg kom til tellepunktet var det bare å prøve å holde kikkerten så stille som mulig for å få gjort tellingen. Det gikk med ett nødskrik, heldigvis var det ett lite felt med kun 66 reir og relativt kort avstand. Det lå fem fiskebåter i le av øya på vestsiden godt synlig fra Glupen. Ingen tegn til liv i revehiet der det var mange unger å se i fjor. Fra Glupen gikk jeg så opp sørryggen av Alfredfjellet som består av løs stein/grus mesteparten av veien før det er en bratt fjellvegg 5-6 meter høy. Kløyv ganske greit opp fjellveggen selv om det er litt vanskelig å finne gode tak da steinen lett smuldrer opp. Toppen av Alfredfjellet er en stor flate og her lå tåka tett så jeg kjempet meg fram i motvind med gpsen for å finne toppvarden. Ingen utsikt i dag. Tok noen bilder og fortsatte videre nordvestover og gikk ned mot Ellasjøen for å besøke de to som holder på med Alkekonge i nordskråningen av Alfredfjellet. De var glade for besøk:) Gikk så normalveien gjennom Ymerdalen hjem til Revdalen.

Utsikt nordvestover fra Glupen
Sørryggen av Alfredfjellet med klyveparti på slutten
Ingen utsikt fra toppen av Alfredfjellet i dag