Svukuriset i Femundsmarka (05.08.2016)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Visits of other PBEs Elgå langtidsparkering (670m) 05.08.2016
Femundsmarka nasjonalpark (900m) 05.08.2016
Svukuriset (830m) 05.08.2016

Femundsmarka har stått på ønskelisten en stund. Nå dukket det opp et forslag om å dra dit, som dessuten var et av få områder uten våt værmelding for helgen, så det var det klart jeg ville. Vi kjørte opp til Elgå på fredag kveld, Daniel, Angjerd og jeg, og gikk 8 km inn til DNT-hytta Svukuriset. Var framme halv tolv, men hadde ringt og fått vite hvor vi kunne sove. Det ble mørkt, men vi klarte oss gjennom både ur og skog uten å måtte ta fram hodelyktene.

Hovedhuset på Svukuriset

Lørdag var været fint, og vi satte kursen mot Stor-Svuku. Opp dit går det merka sti, så det var bare å labbe i vei. Underveis så vi en del reinsdyr, som gressa i skogkanten. Selve toppen var ganske flat, et stort område fullt av varder i hver ende. Vi gikk først bort til den laveste, hvor det er utsikt sydover. Der har også noen bygd en levegg, så vi tok første rast der, før vi gikk bort til hovedtoppen. Fin utsikt over hele Femundsmarka, og over til den svenske siden. Hele Femunden er også synlig.

Utsikt fra Stor-Svuku
Utsikt mot Sverige
Stor-Svuku

Videre fortsatte vi østover langs "ryggen", over alle toppunktene, og videre ned mot Litl-Svuku. Blåste litt, men da var det ikke noe mygg! Vi hadde god tid, så vi gikk oppom Revlingkletten også, før vi gikk ned igjen til Reinsdyrland og rakk en øl på hytta før det var middag.

Neste dag var litt gråere, men fortsatt fint. Vi skulle tilbake til Elgå, men ved å gå over Elgåhogna. Vi fulgte DNT-stien et stykke, før vi tok av og gikk oppover fjellet. Stas med litt ur. Det blåste mer denne dagen, og sola gjemte seg stort sett. Bygeskyer i det fjerne spiste litt av utsikten, men heldigvis hadde vi fått sett masse dagen før. Oppe på toppen blåste det nær kuling, så vi gikk fort videre og ned mot Elgå. Et stykke var det merka sti, og vi peilet oss videre inn på en sti som stod på ett av kartene, og forventet et dårlig tråkk gjennom kratt og myr. Men neida, den var tatt fram fra glemselen og nylig merket på nytt, og var svært lettgått. Dessuten var den full av blåbær!

Fint område, blir nok flere turer hit!