Surtningssue (28.07.2016)

Written by Birgitte

Ascents Surtningssue (2,367m) 28.07.2016
Visits of other PBEs Surtningssubue (2,230m) 28.07.2016

Overnatta ei natt i telt på Gjendesheim og tok 9:30 båten fra Gjendesheim til Memurubu, det var masse folk, så det var den tidligste fergen vi fikk plass på. Det hadde regnet på natta, men sola skinte da vi tok båten.

Fre Memurubu gikk vi oppover stien som tok av fra Besseggen ruta ganske fort. Videre gikk vi opp ryggen mot Raudhamran før vi gikk opp mot selve Surtningssue, etter en bratt kneik vasset vi i snø og tåke de siste 200 høydemeterne. Vi gikk ned igjen fra toppen og spiste nistepakka i nødbua(2230) siden det var litt kaldt og surt. Vi gikk videre ned igjennom memurudalen, dette var en lang og fin dal hvor vi gikk ved siden av en elv hele veien. Da vi kom ned til Memurubu i 19:30 tiden var beina helt utkjørt, og vi var veldig klar for 3-retters kl 20.

Overnatta og gikk Besseggen tilbake til Gjendesheim dagen etter. Var på tur med Jørgen.

Totalt tok turen 9 timer med pauser.