Tverrådalskyrkja (04.08.2016)

Visits of other PBEs Sota Sæter (743m) 04.08.2016
Sota Sæter p-plass (743m) 04.08.2016
Sota bro/klopp (780m) 04.08.2016

Etter å ha stabla oss inn på hytta og spist en god mengde taco på onsdagskvelden var vi klare for tur til Tverrådalskyrkja neste morgen. Etter frokost og pakking kjørte vi bort til Sota Sæter hvor vi parkerte. Været var sånn passe, det var så vidt noen regndrypp i lufta og skyene lå tidvis lavt. Klokka 09.50 satte vi i gang i fint driv oppover fjellsia. Skogstien var tilrettelagt med klopper og bruer der det var behov, dette gjorde at jeg med joggesko kunne fortsette turen tørr på beina. Etter å ha kommet over tregrensa fikk vi sett målet for dagen på nærmere hold, i hvert fall den nederste delen, toppen var dekket av tåke.
Etter hvert som vi jobbet oss opp Steindalen kom også tåka ned til oss, heldigvis bare i en veldig tynn form så sikten var fortsatt god. Vi hadde tidligere på dagen lest at det skulle komme et opphold mellom 2 og 4 så vi fortsatte i god tro om bedre vær.
Etter å ha fulgt den T-merka stien i omkring 8 kilometer kom vi til kanten av Fortundalsbreen. Her fikk vi øye på et taulag som var i ferd med å krysse breen med retning sørover. Vi holdt oss i brekanten og det var helt uproblematisk å krysse uten breutstyr. Tåka lå lavt og vi så ikke toppen. Vi var derfor litt usikre på når og hvor det var best å angripe fra.

Målet i skiktet
Denne steinen som hviler på to mindre steiner ble funnet i Steindalen. Så flere eksempler på dette oppover
Kryssing av Fortundalsbreen

Men etter en liten stund begynte det å sprekke opp, akkurat som meldt. Tåka forsvant, sola kom og vi fikk oversikt over toppen. Da gjenstod bare de siste 400 høydemetrene med store steiner som underlag. Disse gikk bra for seg og nesten på toppen kom det gående 2 stykk på vei ned. De kunne melde om mye bedre forhold på steinene oppover mot toppunktet nå en det det var for kort tid siden. De hadde gått opp mens fjellet var vått og sleipt, det hadde heldigvis vi sluppet unna.
På toppen var det god utsikt over det nærliggende området. Det virka nesten som om dette var den eneste toppen i nærheten uten tåke på toppen, snakk om flaks. Det var heller ikke noe vind å snakke om så lunsjen ble konsumert på toppunktet. Vi var her oppe omtrent en time før vi startet på tilbakeveien. Litt dramatikk ble det også på vei ned til breen da 2 steiner ble utløst av baktroppen og raste ned mot oss som var litt lenger nede. Heldigvis slapp vi med skrekken.
Trygt nede på T-merka sti kunne autopiloten slåes på igjen. Vi fulgte den samme ruta som opp. Det var en sliten gjeng på 6 stykk som ankom Sota Sæter igjen. Her ble det kjøpt Solo og is før vi kjørte tilbake til hytta for et bedre måltid. Bra tur!

Fortundalsbreen sett fra toppunktet
Toppvarden med utsikt nordover over Liavatnet
Eggen i retning sørvest sett fra toppen