A. Glittertindoksla, Glittertind m.fl. fra Trollsteinkvelven (03.08.2016)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 03.08.2016
Glittertinden (2,452m) 03.08.2016
Austre Glittertindoksle (2,260m) 03.08.2016
Ryggjehøe (2,142m) 03.08.2016

Dag 2 av sommerturen 2016.

Andre dagen i Trollsteinkvelven hadde vi også planer for langtur, nærmere bestemt toppene rundt Glittertinden. Jeg hadde vært akkurat der før, tilbake i 1992, men ikke kameraten, og ingen av oss hadde vært på noen av de andre. Topp da, at vi våknet til rim på teltduken og klarblå himmel!

Rim på teltduken i Trollsteinkvelven er ikke feil!

Fra teltplassen ved den ytterste tjørna i Trollsteinkvelven startet vi litt før kl. sju og skrådde rett opp mot Bukkeflya. Det var lettgått terreng, men når vi etter hvert kom over en kneik, kom vi inn i et vanvittig grovt moreneområde. Det var rygg etter rygg med grovsortert morene, så her var det tydelig at Gråsubreen hadde trukket seg kraftig tilbake i mange etapper. Jeg forstod selvfølgelig nå hva "Gråsuranden" var, som tydelig framgår av kartet. Igjen så er det ikke så lett å forestille seg terrengdetaljer bare fra sofakroken. Hadde vi gått lenger vest før vi skrådde sørover, kunne vi ha unngått dette moreneområdet, men det var i grunnen en interessant landskapsdetalj å studere på nært hold.

Oppstigning mot Bukkeflya med utsikt mot Trollsteinhøene
Ved den mektige morenen Gråsuranden

Dagens første mål var selvfølgelig Austre Glittertindoksla, og etter Gråsuranden åpnet utsikten seg mer og mer til både gårsdagens topper og dagens. Vi kom etter hvert helt vest til stupet mot Austre Grotbreen, og her var det et mektig bre- og tindelandskap som åpenbarte seg. Vi passerte NVE-hytta og stod etter hvert ved den beskjedne varden på dagens første topp, faktisk landets 34. høyeste med pf≥30m. Men det var selvsagt utsikten mot nr. 2 og 24 på den lista, stortoppene, som imponerte mest. Ingen av oss hadde sett Glittertinden på nært hold fra denne sida før, og den gjorde et massivt inntrykk. Like så med Trollsteineggen, som slettes ikke blir unnselig fra denne vinkelen. Med det grove brefallet mellom Gråsubreen og Austre Grotbreen som kulisse, var bildet komplett, og vi konkluderte med at Austre Glittertindoksla er en virkelig kremtopp utsiktsmessig.

Utsikt mot gårsdagens stortopp, Trollsteineggen
Utsikt mot Austre Grotbreen og flere av gårsdagens topper; Trollstein-rundhø, Svartholshø og Gråhø (som nesten går i ett), og med Grotbrehesten fremst
Utsikt mot den mektige nordveggen av Glittertinden
Fra Austre Glittertindoksla mot brefallet og Glittertinden

Det var kort vei ned til det snødekte og nesten flate brestykket vi skulle over på vei mot Glittertinden, og vi fulgte usikret et sett spor i god avstand fra brefallet på høyre side. Det var bregleppe et stykke til høyre og venstre i øvre kant, men intet synlig problem der vi kom oss inn på fjellet. Herfra var det T-merket tråkk like til topps på Glittertinden. Dessverre kom dagens eneste skoddepose over en del av toppene akkurat da vi var på stortoppen, men vi fikk med oss det meste av utsikten. Jeg forstår nå hvorfor jeg ikke kunne huske utsikten mot Trollsteineggen fra sist, den blir jo kraftig hemmet av snøskavlen på Glittertinden.

Trollsteineggen sett fra oppstigningen mot Glittertinden
Klassisk motiv av Glittertinden, men tragisk lite igjen av toppbreen
Flott dag på Glittertinden!

Moro med Glittertinden igjen, men jeg tenker fortsatt på den som litt kjedelig sammenliknet med Piggen. Dette med unntak av den supre utsikten og turen fra nord som vi akkurat hadde gått. Kameraten var selvfølgelig storfornøyd med sin 24. og siste stortopp med pf≥30m!

Planen var nå at han skulle få med seg sekundærtoppene på Vestre Glittertindoksla, mens jeg skulle rusle ned på Glitter-rundhø. Etter en god matpause litt nedenfor stortoppen, tok jeg meg god tid ned steinrøysa langs Steinbuholet og opp på den beskjedne Glitter-rundhø. Det er en slik koselig topp som man vet at man neppe kommer til å bestige igjen. Jeg var oppom 2-3 ulike toppunkt bare for å være sikker, så kom kameraten etter kort tid.

Mot Steinbudalen med Steinbukampen og Ryggehø til høyre
På Glitter-rundhø med utsikt mot Ryggehø
Mot Skautflya og Galdhøpiggmassivet

Videre bar det ned i skaret mot Ryggehø, og kameraten fikk også med seg Steinbukampen. Ei dame vi traff på vei opp til Ryggehø mente at Steinbukampen "ikke gjaldt"; vi forstod selvsagt hva hun mente, men måtte flire litt. Det som gjelder, er vel å ha det gøy på tur både over og under den magiske grensen!

På Ryggehø med utsikt til Glittertinden
Kameraten tøffer seg på Ryggehø, med utsikt bl.a. til Veo sin imponerende grusvifte og Styggehøbreen

Ryggehø var et hyggelig bekjentskap, med kledelig utsikt i alle retninger, spesielt mot Veobreen og omkringliggende tinder. Vi fulgte snøfelt nedover og tok en vel bratt linje ned mot Steinbuvatnet. Det ble en god siste matpause og kvil for trøtte bein ved utløpet av Steinbuvatnet, før vi gikk ned lia til Glitterheim.

Kommer man opp fra Glitterheim, har Ryggehø en litt mer alpin profil
Nedstigning mot Steinbutjørna på snøfelt
Ved Steinbutjørna under mektige Glittertinden. Legg merke til tamreinen på snøfonna

Vi skulle helt tilbake til teltet i Trollsteinkvelven, og vi hadde glemt penger til leie av sykler. Det ble derfor å traske på veien helt ut til Bergenussbuene, hvor vi skrådde opp langs vestsida av Bergenussa. Det gjorde ikke vondt å slenge sekken og seg selv i graset når vi endelig var framme. Da var teltnaboene våre i Kvelven reist, og vi hadde vært på tur i om lag 11 ½ timer.

Ved Bergenussbuene
Godt bevarte dyregraver med ledegjerder ovenfor Bergenussbuene

Full pott var nå oppnådd fra Trollsteinkvelven, men vi ble selvfølgelig en ekstra natt før vi ruslet ned til bilen morgenen etter. Da var idyllen brutt og skyene låg fra 18-1900 moh. Pga. slitne føtter ble det ingen Nubber og Nautgardstinder fra Storkroken denne gang, de får vente på bedre forhold.