Hallingskarvet Vest, Finse til Haugastøl (03.08.2016)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Finse (1,224m)
Endpoint Haugastøl (957m)
Ascents Folarskardnuten (1,933m) 03.08.2016
Visits of other PBEs Lordehytta (1,620m) 03.08.2016

Vi har aldri vært ordentlig oppe på Hallingskarvet. Bare såvidt oppe i Prestholtskaret. Vi har alltid bare gått forbi på tynne ski i Skarverennet eller sett på avstand fra alle øst, sør eller vest.

Dette måtte de gjøre noe med. Planen var å gå på langs hele skarven fra Finse til Ustaoset med en overnatting i telt underveis.

Starten fra Finse ble 11:30 pga NSB tekniske problemer. Værmeldingen var ikke helt bra men vi hadde avtalt at vi skulle bestemme oss oppe i Kyrkjedøri om vi skulle opp på Skarven eller gå en lavlandstur over til Raggsteindalen og tilbake Folaskardet. Forsinkelsen var kanskje en fordel for skyene slapp og skybasen la seg på ca 1900-2000 m og vi gikk opp.

Det ble en lang dryg tur over snø, is og stein og vi var framme på Folaskardnuten 18:30. Skyene la seg nedpå og det begynte å regne da vi var på toppen. Til å begynne med gikk det greit å gå ned langs sti og varder. På et tidspunkt gikk vi oss skårfast med stup på 3 kanter selv om vi mente å ha fulgt varder. Vi begynte å fundere på om vi måtte ligge ute i skrenten, men roet oss ned og gikk opp igjen og fulgte noen andre varder. Dette gikk bedre men vi måtte åle oss i ned en bratt sprekk mellom en bergvegg og snøskavl. Sprekken var så smal at vi måtte dra sekken etter oss.

Vel nede i 20:30 tida var vi våte og kalde og tok inn på Lordehytta i stedet for å sove i telt.

Neste dag var det fremdeles grått og vi returnerte til Haugastøl i stedet for å fortsette på den østlige delen av Hallingskarven.

Hallingskarvet, skyene ligger litt nedpå...
Kyrkjedørsnuten frister, men ingen bestigning da vi skjønner at det kommer til å bli en lang dag.
Folaskardsnuten er fremdeles synlig.
Det tetter seg til, men vardet sti ser lovende ut
Lordehytta, dagen derpå.
Fin sti til Haugastøl
Start date 03.08.2016 11:40
End date 04.08.2016 14:54

Bilde av Lordehytta

Written by knutsverre 04.02.2019 12:21

Hei Svein! Bildet ditt av Lordehytta ligger inne på Bilder av Lordehytta i Åseral. To PB-elementer med samme navn, lett å ta feil.

Sv: Bilde av Lordehytta

Written by sveinh 04.02.2019 12:59

Korrigert.

Har vært en del sommere på camping i Mandal. Der ligger flere andre minner etter Lord Salveson ! Viste ikke om dette jaktslottet