INNERDALSTÅRNET (03.08.2016)  6

Written by Karina GSM

Start point Innerdalssetra (412m)
Endpoint Innerdalssetra (413m)
Ascents Innerdalstårnet (1,452m) 03.08.2016 08:56
Visits of other PBEs Innerdalshytta (410m) 03.08.2016 08:56
Innerdalshytta Bru (400m) 03.08.2016 08:56

Innerdalstårnet

Vi hadde gått opp kvelden i forveien og telta ved Innerdalssetra. Da var det regn og lavt skydekke.
Vi våkna altså da til dette synet onsdag morgen, gjett om vi var fornøgde.
 Skylaget hadde letta og det tegna til  å bli en finværsdag
Skylaget hadde letta og det tegna til å bli en finværsdag

Vi starta opp med godt mot og det gikk fort opp gjennom lia i bredd med den brusende Fluo fossen. Dette var en av 7 dager det viste seg å være bra vær i Innerdalen denne uka. Så vi var ikke de eneste som hadde samme tanke om å bestige tårnet.

Fantastisk utsikt mot Store Trolla
En liten rast i det vi er over skoggrensa. Litt justering av klær og  litt drikke før vi fortsetter videre opp mot Storvatnet.
En liten rast i det vi er over skoggrensa. Litt justering av klær og litt drikke før vi fortsetter videre opp mot Storvatnet.
Storvatnet

Stien oppover mot tårnet finner du i det du treffer på Storvatnet. Her er en tydelig sti så ingen problem å finne frem. Og herifra er det rett og slett bare rett opp. Vi var uansett heldige med turkameraten vår som hadde vært på toppen tidligere.

Ser dere godt etter så ser dere to personer på tur opp til høyre i bildet.
Etter hvert som vi kliv opp mot Tårnskaret, ser vi Storvatnet fjerne seg fra oss. Høgdemetrene går sakte unna og de mektige fjellene kommer stadig nærmere innpå oss. Og utsikten er rett og slett ubeskrivelig!
Endelig! Her pauser vi oss i Tårnskaret. Naturlignok går blikket oppover mot siste etappe. Klart vi skal opp! Men ser utfordringene med lengde på 135 i dette miljøet! Hadde jeg vært alene hadde turen endt her.  Glad var jeg for at jeg kunne bryte meg på siste kneika med adrenalin brusende, men bestemt på å nå målet! Fascinerende å se folk som små maur videre opp fjellsiden.
Endelig! Her pauser vi oss i Tårnskaret. Naturlignok går blikket oppover mot siste etappe. Klart vi skal opp! Men ser utfordringene med lengde på 135 i dette miljøet! Hadde jeg vært alene hadde turen endt her. Glad var jeg for at jeg kunne bryte meg på siste kneika med adrenalin brusende, men bestemt på å nå målet! Fascinerende å se folk som små maur videre opp fjellsiden.

Turen fra Tårnskaret og til toppen av Innerdalstårnet, gikk over all forventning. Jeg var slett ikke den eneste som trengte en håndsrekning på tur mot toppen. 120 stk hadde denne dagen kommet seg på toppen da vi skrev oss inn i boka. Og vi møtte og mange på turen ned som var på tur opp. Dette hadde nok med å gjøre at dette var ukens eneste finversdag :)

Føltes nesten som om du var på toppen av verden!
Stolt og glad!
Utsikt fra toppen mot Innerdalsvatnet
Noen toppbilder

Da var det bare turen ned igjen da. Noe skeptisk, men også nedturen gikk mye bedre enn ventet. Så neste gang skal jeg ikke bruke tid til å bekymre meg for det på toppen.

Så er vi nede i Tårnskaret igjen. Kaffe og mat, før vi fortsetter nedstigningen til Storvatnet.  Denne gangen går blikket med mestringsfølelse oppover, og med trygghetsfølelse med tanke på resten av nedstigningen.
Så er vi nede i Tårnskaret igjen. Kaffe og mat, før vi fortsetter nedstigningen til Storvatnet. Denne gangen går blikket med mestringsfølelse oppover, og med trygghetsfølelse med tanke på resten av nedstigningen.
Tilbakeblikk på Blånisse-fjellet
Varden rett før nedstigninga til Innerdalen

Ingen tvil om at dette er en turdag som legger seg inn på topp plass over fjelltopper vi har vært på. Og det skal sies at middag og trivelig lag på Innerdalssetra var ikke feil etter dette. Må bare legge med noen stemningsbilder fra Innerdalssetra i solnedgang

Takk for oss for denne gangen vakre Innerdalen, det blir ikke siste gang!