Styggmann (02.08.2016)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Start point Langlidalen (529m)
Endpoint Langlidalen (529m)
Ascents Styggmann (872m) 02.08.2016
Visits of other PBEs Styggemannshytta (871m) 02.08.2016
Sørmyrseter (630m) 02.08.2016

Styggemann - en av sør Norges kremtopper.

Siden høsten skulle melde sin ankomst påfølgende dager, i følge lokalavisen… med bøttevis av regn, tenkte jeg det kunne være greit å benytte en siste finværsdag, med en tur til en skikkelig utsikttopp. Camilla og Philip skulle være med, så foreslo Styggemann som ligger nokså laglig til i distanse, og ikke så verst enn topp å vise frem. Startet fra øvre parkering i Langlidalen. Har gått her et par ganger før, men glemte hvor sølete og kronglete stien kan være opp mot Brattekleiv, og senere ned og over dalsøkket inn mot Styggemann. Slik var det også nå.. hopp og sprett og tjo og hei. Stoppet ved turisthytta ved Sørmyrseter og tok en rast. Det tyknet til på himmelen når vi var innunder Styggemann og vi fikk en byge opp mot toppen, men vel framme var den draget forbi. Så utsikten kunne nytes i fryd og gammen med sol og fordragelighet. Herlig utsikt.