Raske topper i Vestfold (03.08.2016)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Hvittingen (403m) 03.08.2016
Sæteråsen (395m) 03.08.2016
Visits of other PBEs Mariås parkering (130m) 03.08.2016
Sæteråsen - sti fra øst (130m) 03.08.2016

Bestemte meg på morgenen at jeg skulle ta noen raske kommunetopper i nærområdet, jeg måtte bare ha en bil først. Ventet derfor på at familien skulle bli ferdig på jobb, så skulle jeg få meg en bil i 17-tida. Nedturen var derfor stor da jeg fant ut i 15-tida at jeg hadde hatt bil hele dagen, for mamma hadde kjørt søstera på jobb. Nå måtte jeg hente henne, så jeg måtte allikevel vente til 17:00 med å dra ut... Uansett - etter middag satt jeg meg i bilen med nesa mot Sande. Baki hadde jeg smelt sykkelen til brodern. Planen var å komme til topps i Holmestrand og Svelvik.

Hvittingen

Etter en drøy halvtime i bil hadde jeg passert Sande, og parkerte rett forbi skytebanen på Skarsløkka. Her var det skilt om at veien videre var privat, og jeg var ikke interessert i å krangle med bønder. Monterte sykkelen og puttet noe musikk på øret mens jeg startet syklinga oppover mot Hvittingen. Etter første tråkk begynte det å regne, som egentlig var behagelig i oppoverbakkene. Fulgte i grunn veien hele veien opp. Etter ca. en kilometer møtte jeg en veistrekning med store steiner som underlag, og jeg trodde det ble joggetur resten. Hybriden til brodern er ikke egnet for sånt terreng. Heldigvis løste det seg ved å trille noen hundre meter, og plutselig var jeg tilbake på jevn grus. Fra Orebergvannet og opp ble det plutselig tålelig bratt, og seksjoner var over 20%. Hardt å holde seg på sykkelen med smale dekk i løs grus i sånne bakker, men jeg fikk det heldigvis til. Vel oppe ble det en rask tur over høyeste punkt og opp i tårnet, hvor jeg ikke skrev meg inn i boka pga. regnværet. Tok nøyaktig 30 minutter opp, etter en saftig sluttspurt for å komme under 30. Returen gikk også raskt, og da jeg var tilbake ved bilen hadde jeg brukt 46 minutter.

Masta på toppen av Hvittingen

Sæteråsen

Kjørte til Svelvik, og prøvde å finne veien opp til parkeringa på Mariås. Tok et par forsøk, men jeg kom dit relativt raskt. Dreit i sykkelen her, for jeg så det ikke var lange strekningen jeg fikk bruk for den. Da ble det joggetur. Holdt på å løpe feil etter ca. 800m, da skulle jeg ned i et lite dalsøkke for å krysse en bekk. Så ikke stien ned ved første forsøk, men skjønte ganske fort at no var galt. Ble derfor kun ca. 50 meter for langt før jeg snudde og fant stien. Kom etterhvert til tømmerparkeringa, der det ikke er lov å parkere. Stod uansett tre biler her. Kunne vel stått der selv og, var ikke mye tømmerlasting. Fulgte litt forskjellige veier og stier oppover, etter skilting mot "tårnet". Vel oppe etter rett over halvtimen. Tok en tur i tårnet her også, og snudde fort. Tida gikk raskt på nedturen, og var nede ved bilen etter 55 minutter på tur. Nå startet kjøreturen hjem.