Katlenova (04.08.2011)

Endpoint Samme (90m)
Ascents Katlenova (266m) 04.08.2011 16:30

KATLENOVA

På besøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad benyttet Astrid og jeg ettermiddagen til en tur til et lite fjell like vest for Hyllestad sentrum. 19. mars 1998 raste det ut et stort stykke av fjellet ned i Sørefjorden. Hele dagen før raset gikk hadde det kommet smell og brak fra fjellet. Raset forårsaket en ganske stor flodbølge langs Hatlemstranden der mange naust ble ødelagt. Der er fortsatt sprekker i fjellet og fare for nye ras slik at fjellet holdes regelmessig under oppsikt av kommuneingeniøren i Hyllestad. Under følger informasjon fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane. Flere opplysninger på http://www.fylkesarkiv.no/kl/detalj/?id=1074.

Raset frå Katlenova i 1998.
Den 19. mars 1998 gjekk det eit stort ras frå Katlenova. Raset losna 150 m oppe i Katlenova, mellom Alteret og Illebotnen. Norges Geotekniske Institutt (NGI) har berekna omfanget til 20-30.000 m3. Flodbølga sopte inn over land på nordsida av fjorden. I Leirpollen og på Hatlem, gjorde flodbølga stor skade. Fleire naust og sjøhus vart skada eller skola på fjorden. Garn og notbruk for same vegen. Småbåtar, ein molo og mindre anlegg elles fekk store skader. I slutten av 1998 vart det registrert nokre mindre ras, utan at skader vart registrerte.
På oppdrag frå Hyllestad kommune har NGI arbeidt fram Vurdering av skredfare og bølge-høyder i Åfjorden for Lifjellet og Katlenova. Vurderinga frå oktober 1999 byggjer på eit verst tenkeleg skred på 57.000 m3 for Katlenova. Vestafor rasstaden er det sett opp målepunkt for registrering av eventuell sprekkutviding.
Katlenova er eit markert landemerke i Sørefjorden. Raset våren 1998 var ei påminning om at ei spanande landskapsform også kan vera fårleg.

Katlenova er ikke noe populært fjell i Hyllestad. Selv om toppen er lav er den lite tilgjengelig. Der er ingen stier, kun meget tett vegetasjon av einerbusker, bregner og tett skog. Kombinasjonen av mye svartor og hjort gir utmerket grunnlag for skogflått. Dessuten er der mye huggorm. Til tross for advarsler fra lokalbefolkningen ville vi likevel opp. Vi kjørte til gården Lia på sørsiden av toppen. Like etter vi begynte å gå kom regnet. Vi gikk først litt mot NØ og senere på kryss og tvers oppover gjennom tett vegetasjon i til dels bratt terreng. Ingen stier, kun sporadiske hjortestier. Fulgte en stund mastene fra E-verket som går opp til en sender på sørsiden av topp-platået. Kom oss etter hvert opp til en stor flate på toppen. Selve toppen var ennå et godt stykke unna mot nord, og selv om mesteparten av skogen var borte nå var det fortsatt tett einerkratt nesten hele veien til toppen. Vi så to hjort på flaten sør for toppen. Omsider kom vi frem til selve toppen der det er et trigmerke og et nedblåst merkestang. Oppe på toppen kl 1800. Vi hadde da brukt nærmere to timer på noen stakkars kilometer og 200 hm. Utsikten mot Lifjellet og ut mot Alden var flott der oppe på toppen. GPS 6789488 0300145. Vi prøvde å finne en bedre rute ned igjen, og gikk langs NØ siden av fjellet. Terrenget ble aldri noe bedre. Tvert imot ble vi etter hvert tvunget nedover i gal retning mot Leira i NØ og deretter på en gammel gårdsvei til Einevollen. Så ble det vel en km på vei i klissvåte klær og støvler tilbake til bilen. Turen ble avsluttet med en et herlig sjøbad i Sørefjorden kl 21 om kvelden!

Fra toppen av Katlenova vestover Åfjorden
Katlenova sett fra Hatlemstranda i vest
Toppen på Katlenova. Utsikt mot Lifjellet med Gygrekjeften til venstre
Start date 04.08.2011 17:04
End date 04.08.2011 19:46

Skjønner hva du mener ;)

Written by arntfla 03.09.2016 21:41

Var på Katlenova nå i ettermiddag. Himmelen åpnet sine sluser da jeg var halvveis opp HELVETESSKOGEN. For et drittfjell! Men jeg brukte litt mindre tid enn deg. 55min opp og ned fra Lia. Jeg ringte Anne på hytta og sa at jeg skulle ta en topp til før jeg ga meg for kvelden (dette ble dagens sjette...) Litt senere fikk jeg bekymringsmelding. Hun hadde lest rapporten din ;) Men da var jeg alt på vei nedover..