Steinegga

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Steinegga (1,165m) unknown

HUsker ikke eksakt dato, men tror jeg var her 3-4 ganger ila 2016 på Randoneski. Når en kommer kjørende fra Førde og passerer Vassenden, tar en til venstre etter ca. 3 km og fortsetter oppover en smal asfaltert vei til en kommer til en mindre parkeringsplass på høyre side.

Turen fortsetter ganske rett oppover til en kommer til ett jorde og i enden av jordet går en inn i skogen i en antatt traktor vei. Om vinteren er det ofte skispor her.

Videre går turen langs traktorveien i relativt slakt terreng helt til en kommer til ett åpent område og tregrensa slutter. Her skrår man lett til høyre opp inn i dalen godt til høyre for elven. Når en kommer til toppen fortsetter en bortover på høyresiden. Elva krysses etterhvert og en passerer noen få hytter.

Videre kan sporet legges oppover og langs en bred rygg som videre svinger til høyre opp en liten kneik like før toppen. Det er også mulig å gå mer rett opp til toppen.

På vei ned kan flere ruter velges etter ønsket bratthet på terreng. Noen av hengene er nok over 30 grader, så forsiktighet bør utvises ved skredfare. Det er også mulig å velge en tryggnedfart.