4 Riksrøyser, 2 tusenmetre + Larsklumpen (Meråker) (02.08.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Teveltun (Grensen) (533m)
Ascents Huva (1,017m) 02.08.2016
Kjerringfjellet (1,073m) 02.08.2016
Larsklumpen (995m) 02.08.2016
Visits of other PBEs Riksrøys 161 A (748m) 02.08.2016
Riksrøys 162 (855m) 02.08.2016
Riksrøys 161 (727m) 02.08.2016
Riksrøys 160 A (560m) 02.08.2016

Kjørte til Teveldal i Meråker og parkerte på grensen på norsk side. Gikk opp til grenserøys 160A som ligger like inntil Meråkerbanens jernbanelinje. Gikk videre etter grensen for å samle grenserøysene 161-161A og 162. Det er vel ingen i Norge som har gått hele grensen mellom Norge og Sverige. Skal man følge grensen slavisk må man ha med klatreutstyr og gummibåt, men hvis det kan godtas at man vingler litt blir det lettere. Grensen er heller ikke så godt synlig på snaufjellet så man gå med nesen ned i gps en omtrent likt de som spiller pokemon go.
Det var meldt yr og regnbyger med gløtt av sol, og ca 80 % av turen besto av regn.
Passerte den vakre Skurdalssjøen og Skurdalsporten. Her går det ei pilegrimsrute og traseen for Storlirennet går også her. Fortsatte etter litt sti og litt utenom sti i fin natur til den siste grenserøysa og siktet meg inn på Huva. Videre etter merket sti til Søre Kjerringfjellet eller Synnertoppen. Det er gode merkede stier på grunn av fjellmaratonløpet som skal arrangeres.
http://www.trondelag.com/arrangement/1133458/ Vind og tåke på Kjerringfjellet. Etter å ha tatt disse to tusenmetrene fortsatte jeg til Larsklumpen. Dette er et fjell som Snilen (Lars) må ta for å fullføre samlingen med fjell som har Lars i navnet. Dette blir en ganske drøy tur hvis utgangspunktet er Duddelibu i Selbu. Etter bestigningen av Larsklumpen fortsatte jeg ned til Storkjerringtjønna, og gikk etter merket sti helt til Teveltun. Jeg avsluttet turen med en vandring langs E14.

Parkering
Fjelløp i Meråker
Regulert vann (Skurdalssjøen)
Riksrøys 161A nærmer seg
En svær telemast lang ute i ødemarken
Fin foss
Teveltun stasjon

Larsklumpen

Written by Snilen 03.08.2016 10:06

Dit må jeg en vakker dag ;)