Teigesåta (05.08.2011)

Endpoint Teige (38m)
Ascents Teigesåta (441m) 05.08.2011

Strabasiøs tur til Teigesåta

Tur med datter Liv Synnøve og datterdatter Synnøve (12). Start litt over kl 12 ca. 40 moh fra veien inn mot Drøsdalen ved Teige. Skifjorden Grendalag har nylig ryddet sti oppover mot Teigesåta. Stien begynner på nordsiden av veien, følger en steingard til å begynne med og går siden meget bratt opp gjennom tett skog og einerkratt de første 100 hm. Her er stien bra merket med røde tøybånd og brune terninger fra 2x2 toms boks. Like før vi kom opp på en avsats ca 140 moh var det brått slutt på ryddet sti, og vi måtte forsere oss gjennom tett og høyt einerkratt ca 50 m. Fra denne avsatsen fortsatte vi først litt mot NØ og siden mer direkte mot nord uten å gjenfinne ordentlig sti, kun hjortestier. Etter en stund fant vi en utydelig, og noe spesielt merket sti. I noen av trærne var det hengt opp små ovale, gule merker fra Hordaland Politidistrikt (Trygg trafikk/Vital)! Disse merkene fulgte vi til vi var oppe på topp-platået ca 360 moh. Herfra gikk det greitt videre noe opp og ned ca 900 m nordover til varden på Teigesåta. Oppe på toppen kl 1430. Stor, flott varde med vid utsikt mot Lifjellet i sør, Alden i vest og Atløy mot NV. Det hadde regnet under hele turen, og det var relativt kaldt på toppen så oppholdet på toppen ble ikke langvarig. Tilbake samme vei. På tilbaketuren klarte vi stort sett å følge "politimerkene" og senere "julekjole-merkene" tilbake til utgangspunktet. Synnøve klarte turen veldig fint selv om hun tidvis måtte kjempe seg gjennom tett einerkratt adskillig høyere enn henne selv. Nede ved bilen kl 1610, våte til skinnet men godt fornøyd med å ha nådd dagens mål.