Tjørnholstind (31.07.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Steinflytinden (2,318m) 31.07.2016
Tjønnholstinden (2,330m) 31.07.2016

Fra Vargbakken på stien innover Leirungsdalen. Runder Semelhø for så å følge Steinflybekken opp på Flye og over breen. Vi så ingen tegn til sprekker til tross for at store deler av breen var avsmettet for snø. Kursen ble satt rett mot Steinflytinden. Passe bratt og fin ur helt opp til snøskavlen. Til tross for sol hele veien var toppene delvis innhyllet i tåke. Herlig å gå der oppe i høyden mot første topp. Ble litt overrasket over toppunktet her. En stor stein som ved første øyekast så litt uangripelig ut. Ett riss på sørsida gjorde det allikevel rimelig greit å komme opp. Videre bort mot stortoppen fulgte vi delvis ryggen men etterhvert kravlet vi oss litt ned i ura for å finne en lettere vei opp. Etter litt famling fant vi en "motorvei" som førte helt opp på Tjørnholstinden. Veldig greit opp hit. Nå hadde de siste tåkedottene forsvunnet og utsikten var formidabel. Ned igjen skrudde vi ned til breen og benyttet oss av denne og diverse snøfonna. Fra Steinflye la vi kursen mer direkte mot brua over Leirungsåa. Det førte oss til stillingen ned på nordsida av Semelhø. Mer enn 10 timer på rolig tur med Truls.