Stetinden (16.07.2016)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Stetinden (2,020m) 16.07.2016

Solveig og jeg teltet ved Leirvassbu og våknet lørdagsmorgen til ett irriterende regnvær. Etter frokost begynte vi turen langs grusveien mot Gravdalen i ca. 3 km. Deretter fant vi stien mot Sandelvbrean.

Etter at vi hadde passert et flatere område med noen bekkefar skrådde vi rett opp til høyre midt mellom Stetinden og Stehø. Når vi nærmet oss skaret fant vi noen mindre varder som viste vei. På toppen av skaret var det mye snø, og vi peilet oss inn mot Stetind og la ruten til høyre på ryggen. Etterhvert som vi kom høyere dukket Stetinden opp i horisonten og vi valgte da korteste vei til topps. Når vi nærmet oss toppen passerte vi en bred rygg og måtte klyve de siste metrene til topps. På toppen begynte det å snø og tåka gjorde til at utsikten ble svært dårlig.

Krevende de første metrene nedover p.g.a. glatte lavsteiner. Vi peilet oss raskt inn til korteste rute til Leirvassbu på snøen og kunne "stå-på-skoene" og ake så mye som mulig ned til Leirdalen. Vi måtte ta korte omveier forbi noen snøbroer, men ellers var turen ned ganske så overkommelig.