Eldåhøgda -Øyer, 208/404 (02.08.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Eldåhøgda (1,232m) 02.08.2016
Måsåfjellet (1,178m) 02.08.2016
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 02.08.2016

Tok av mot Gålaseter fra Riksvei 3 i Imsroa. Fulgte skilt mot Gålaseter i veikryss. Dette var en bomvei, men betales med kort, tror det var 80kr. Fulgte veien til Gålaseter parkeringslomme der det er skiltet sti mot Glømmevollen, Snultra og Hygga og mulig å parkere noen biler. Fulgte først sti og passerte noen hytter både på venstre og høyre side. Stien ble etter hvert til en bred skogsbilvei som var veldig gjørmete, krysset en bekk før den ble sti igjen. Noe stigning etter bekken og i stikrysset oppe i bakken holdt vi til venstre mot Hygga. Alternativ rute er å holde mot høyre i dette krysset mot Snultra og følge ruta over Måsafjellet opp til toppen. Stien flatet ut og gikk i veldig fint åpent, lettgått fjellterreng. Fulgte stien til høyeste punkt ved foten av Eldøhøgda og fulgte sti/tråkk videre til toppen. Kjempefin utsikt og store fine varder her. Brukte litt under 2,5 timer opp i rolig tempo. Vi valgte å ta andre stien ned igjen og gikk ned til den grå hytta ved vann 1124 (Snultra) der det går sti over Måsåfjellet og ned til Gålaseter, kommer inn på stien vi gikk opp i krysset skiltet mot Snultra. Stien går ikke over toppen av fjellet, men jeg tok en liten avstikker helt til topps. Fulgte så stien tilbake til Gålaseter og bilen. Brukte litt under fem timer på turen. Mor og Asbjørn var med. GPSen gikk tom for strøm så gps sporet mangler endel av tilbaketuren.