Bitihorn - bratt klyveklatring opp sørrenna (01.08.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bitihorn (1,607m) 01.08.2016
Visits of other PBEs Bitihorn fra Båtskardet (1,140m) 01.08.2016
Bitihorn klyving opp sørrenna (1,440m) 01.08.2016
Bitihorn sørrenna klyving (1,505m) 01.08.2016
Båtskaret p-plass (1,150m) 01.08.2016

Etter kjapp shopping på Fagernes, og en enda kjappere stopp på Beitostølen for å få tak i et brød etter helga, var jeg klar for bratt klyvetur i p-plassen ved Båtskaret kl 11. Hadde med en sele og noen sikringer også, i tilfelle det var sleipt og vått i renna, men verken tau eller hjelm...

Tett på Bitihorn fra sør.
Etter cirka en halvtime sto jeg rett under sørrenna. Klyvinga skjer først på høyre side, så til venstre oppi renna, før en går over noe til høyre i utsteget.
Det bratner til. Dette partiet er det vanskeligste, og man bør nok bruke tau her, ja.

Som forventet var det utfordrende nok, og stavene var litt i veien. Vurderte å forkorte dem og legge dem i sekken, og samtidig ta på sele og å ta fram litt remedier for sikring, men det ble med tanken. Det var tørt og brukbare tak, så jeg følte meg passelig komfortabel - men heller ikke mer.

Den bratteste delen er passert, puh.

Så var det bare å køle på opp til toppen, som jeg nådde på drøye timen. Begge bøkene i kassene var utskrevet, så jeg sendte en melding til mortenh (Morten Helgesen), drakk litt vann, før det strømmet på med folk fra nord. Jeg køla på nedover mot Båtskaret igjen. Fulgte stien ned.
En bra formiddag med brukbart vær, men omgitt av skyer og regnbyger på nær sagt alle kanter.

Boka i kassa ble fullskrevet i går! Men dette er bevis nok for mitt besøk...