Frihelg i Olavsbu (24.07.2016)

Written by KarenM (Karen Magnhild Kleiven)

Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 24.07.2016
Skarddalstinden (2,100m) 24.07.2016
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 24.07.2016

Fredag 22. juli:
Jeg og Ingvild hadde frihelg samtidig og begge ville på tur. Valget falt på Olavsbu, og å gå på noen topper rundt den. Fredag kveld etter jobb gikk vi fra Leirvassbu ca. klokken 18:00 på DNT- stien inn til Olavsbu. Regnet plasket ned, og vi var rimelig gjennomvåte da vi kom fram til Olavsbu 3 timer og 40 min senere. Heldigvis var tørkerommet godt og varmt, så vi fikk tørket alt som var vått.

Lørdag 23. juli:
Denne dagen var planen å bestige Snøholstinden/Sjogholstind. Vi startet fra Olavsbu rundt klokka 10, fulgte gammel DNT- stig langs Snøholsvatnet, krysset den ordinære stien og siktet oss inn på sørsiden av toppen. Da vi kom oss opp på omtrent 2020 moh. kom både regn og skodde så vi måtte tilslutt snu like før toppen. Veldig surt, men det er ingen skam å snu... Noe som fikk opp humøret var at vi hørte musikken helt fra Vinjerock! Vel tilbake på Olavsbu var det godt å skifte til tørre klær å nyte en bedre real turmatmiddag. Olavsbu er en veldig stor og koselig selvbetjent hytte, uten mobildekning.

Fin lørdagskveld ved Olavsbu. Snøholstind sees i bakgrunnen.

Søndag 24.juli:
Vi krysset alt av fingre og tær for at det skulle være sol og skyfri himmel denne dagen, og jammen var det ikke nettopp det vi så da vi kikket mellom gardinene. Vi hadde planer om både Mjølkedalstinden og Skardalstindden, så tørr steinur var en fordel. Alarmen ringte klokka 07:00 og etter inntatt frokost la vi i veg klokken 08:00 mot Mjølkedalstinden. Vi fulgte DNT- stien et lite stykke, før vi gikk oppover bakken og siktet oss inn til venstre for punktet på 1808 moh. "Nordvest for Mjølkedalstinden". Fra der fulgte vi nordsiden og ryggen opp mot toppen. Det er noen varder her, og en liten stig som er fin å følge. Vi valgte å sette igjen sekkene før eggen smalnet litt til, der hvor det er igjen to stigninger før toppen. Her hadde vi også en liten matpause. Fjellet var fast og fint, og det var enkelt å se hvor man skulle gå. Det var to-tre punkt som var litt luftige, ellers var det fint. Vel oppe på toppen 10:30 kunne vi nyte utsikten mot store deler av Jotunheimen. Returen gikk samme veg, og en stor snøfonn gjorde det enkelt å skli ned igjen til Olavsbu.

Mjølkedalstinden. Vi gikk opp ryggen fra høyre.
Pause før de siste bakkene før toppen. Toppen sees bak til venstre.
Siste stykket før toppen.
Fint å skli på snøfonnene. Skarddalstind til venstre, Raudalseggje til høyre.

Vi var tilbake på Olavsbu klokka 12:00, etter 4 timer på tur. Her spiste vi litt mat, vasket rommet vi hadde ligget på og pakket med oss tingene vi hadde lagt igjen. Klokken 13:00 trasket vi oppover stien til Leirvassbu med litt tyngre sekker, men været var fint så vi gikk og svettet i sports bh og shorts. Omtrent klokka 14:00 var vi oppe ved Rauddalsbandet, og vi gikk ut av DNT- stien og oppover mot Skarddalstind. Været var fint så vi hadde tid til en topp til! Likevel skulle det vise seg at regnet skulle komme også denne dagen, men heldigvis bare som forbigående duskregn. Vi hørte tordenværet langt unna, men det kom ikke til oss.

Fine skyer over Snøholstinden, Olavsbu og Olavsbunuten.
Skarddalstinden sett fra Rauddalsbandet.
Utsikt mot Skarddalseggje fra Skarddalstind.
Ingvild på toppen av Skarddalstinden. Regnvær over Rauddals- og Smørstabbtindene i bakgrunnen.

Vi brukte 1 time og 45 min fra Rauddalsbandet og opp på toppen, da var klokka 15:45. Det var godt med en liten pause på toppen, før vi returnerte ned til starten på en snøfonn vi hadde sett oss ut. Den gikk nesten helt ned til DNT- stien nede ved vannet på 1420 moh. Det var godt for slitne føtter å skli nedover på snøfonna. Vi fulgte DNT- stien mot Leirvassbu, men tok en snarvei ned ved Høgvaglen. 19:15 var vi framme på Leirvassbu der moren til Ingvild kom og hentet oss. To stk. slitne, men tilfredse jenter etter 11 timer på tur.

Snøfonna ned fra Skarddalstinden.
Skarddalstinden sett fra Nedre Høgvagltjønnen.

Takk for en fin helg Ingvild, til tross for mye regn :-)