Padle- og topptur i Østmarka (30.07.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Bysetermåsan
Endpoint P-plass Bysetermåsan
Characteristic Expedition
Ascents Tonekollen (368m) 02.07.2016

Vi (Luna, Anne Stine og jeg) bestemte oss for å ta en padletur med overnatting, og vi kastet oss rundt lørdag ettermiddag. Det var bra værmeldinger, og ikke fare for nedbør, så alt lå til rette for en fin tur.

Vi parkerte på Bysetermåsan, og lastet kanoen opp på tralla, og rullet avgårde via Rausjøen, til veis ende ved Børtervann. Planen var å padle en runde for å bli kjent i Østmarkas største vann. Det ble tidlig kveld, og vi endte opp med å slå opp teltet på en av holmene sør for Hestholmen. På søndagen var det fortsatt bra vær, men en del vind, og turen ble derfor noe amputert. Det ble til at vi padlet nordover til DNT-hytta Bøvelstad for å se om det kunne være et potensielt overnattingssted på senere turer. Etter å ha vært oppom hytta padlet vi tilbake til utgangspunktet, trillet til Rausjøen, og padlet videre opp til nordenden av Mosjøen. Etter en matbit her fulgte vi den gode stien til Tonekollen, der det blåste friskt. Etter en god pause på toppen gikk returen tilbake til kanoen, og vi padlet i god motvind tilbake til flytebrygga nedenfor Vangen skistue. Her lastet vi kanoen opp på tralla igjen, og etter en liten stopp på Vangen trillet vi tilbake til Bysetermåsan. Flott tur i godt selskap, selv om det ble i overkant mye trilling av kano.