Svånåtindane, Langvasstindane og Skredahøin (20.07.2016)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Store Langvasstinden (2,085m) 20.07.2016
Langvasstinden V2 (2,025m) 20.07.2016
Vestre Langvasstinden (2,046m) 20.07.2016
Store Skredahøe (2,004m) 20.07.2016
Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 20.07.2016
Nørdre Svånåtinden (2,004m) 20.07.2016

Dag 1

Jeg overnattet på Snøheim og Harex (Harald Johansen) på Hjerkinnhus. Når han kom med bussen kl 9 så vandret vi innover Svånådalen.
Krysset bekken mellom Innaste Svånåkollen og vann 1499 etter ca 1,5 timer.
Veldig lettgodt inn hit. Videre opp mot Storstygge-Svånåtinden var det også veldig lettgodt. Lite ut og mye fjell.

Noen som sto nede i dalen fanget oss oppe på ryggen før vi begynte siste stigningen opp til toppen. Jaggu er vi små :)

På ryggen opp mot Storstygge-Svånåtinden

Nådde toppen etter ca 4 timer.
Deretter bare det bortover ryggen til de 4 siste toppene, Nørdre Svånåtinden, Langvasstinden V2, Vestre Langvasstindenog til slutt Store Langvasstinden.
Hvordan den vestre toppen på 2046 har havnet på alle kart som Store Langvasstinden er meg en gåte...og hvorfor er det på alle skiltene på Snøheim angitt "Store Langvasstinden 2046" ?
Kartverket burde vært informert...

Uansett, etter Vestre Langvasstinden måtte vi ned den berømte hammeren. Vi hadde med tau og en slynge og klatret ned mens vi holdt oss litt i tauet. Gikk meget greit.

Ned den lille skrenten fra Vestre Langvasstinden.

Etter Store Langvasstinden, gikk vi tilbake til skaret mellom denne Vestre. Vi skrådde deretter nedover mot stien litt nordøst for vann 1642. Til å begynne med forsøkte vi rett ned, men ble stoppet av en del skrenter. Etter hvert skrådde vi mer og mer mot høyre og traff til slutt på ett snøfelt som brakte oss nesten helt ned til stien. DEILIG! Hadde vi vært klar over dette, så hadde vi tatt mye mer til høyre med en gang vi forlot skaret.

Vel nede på stien var det bare å sette i marsj tilbake til Snøheim og middag! Tilbake kl 2010, så vi brukte nøyaktig 11 timer.

Dag 2
Etter frokost bar det innover Svånådalen igjen. Prøvde å krysse Svone midt mellom Heimaste og Innaste Svånåkollen, men det gikk ikke. Vi måtte nesten helt opp til Innaste før vi kom over.
Deretter bare det oppover mot Store Skredahøe. Vi holdt rett høyre (vest) for topp 1564 og kom deretter greit opp på ryggen ca ved høyde 1701. Deretter var det greit opp til toppen. Snøfonna opp mot toppen var litt hard, men med litt tyngde så fikk vi laget oss greie fotspor.
Oppe på toppen etter ca 4 timer
Ned holdt vi litt lengre ut mot Svånåvatnet, slik at vi fikk utnyttet noe snøfelt vi hadde sett ovenfra. Funket veldig bra! Var raskt nede ved Svone igjen :)
Grei marsj tilbake til Snøheim. Brukte ca 7 timer og da tok vi lange pauser og gikk veldig rolig tilbake da målet kun var å nå bussen :)