Vårskitur til Kalvehøgdene (26.05.2016)

Written by KarenM (Karen Magnhild Kleiven)

Ascents Austre Kalvehøgde (2,178m) 26.05.2016
Sørvest for Mugna (2,140m) 26.05.2016
Munken (2,105m) 26.05.2016
Raslet (1,854m) 26.05.2016

Etter en bomtur i dårlig vær tidligere i mai, var det helt greit å gjøre et nytt forsøk i strålende sol og skyfri himmel. Målet var å ta alle Kalvehøgdene, så klokka 9 startet jeg å gå på fjellski fra parkeringsplassen ved Vandrerhjemmet. Rasletinden har jeg vært på før, så den droppet jeg i dag.

Fra Mugna mot Munken
Fra Mugna mot Midtre og Vestre Kalvehøgde. Torfinnstindene kan skimtes bak.

Fra parkeringsplassen fulgte jeg skiruta til Rasletinden inn ved Raslet og opp bakken til venstre for Sørvestre Rasletinden. Jeg fortsatte over Kalvehøgde Ø2 og fram til Mugna. Der la jeg igjen sekken og gikk videre til Munken, før jeg returnerte til sekken igjen. Vel tilbake på Mugna tok jeg meg en pause og beundret utsikten mot bl.a. Knutshols- og Torfinnstinder.
Etter endt pause gikk jeg videre over Sørvest for Mugna, Austre Kalvehøgde, Midtre Kalvehøgde, Vest for Midtre Kalvehøgde, Vestre Kalvehøgde og Vestraste Kalvehøgde. På Vestre tok jeg meg enda en pause, måtte jo nyte det fine været! På toppen av Vestre møtte jeg en eldre mann som foreslo at jeg måtte ta med meg Nørdre Kalvehølotinden når jeg likevel var i området. Etter endt pause rente jeg meg derfor ned bakken på Vestre og siktet meg inn på Kalvehølotinden også. Vel oppe på toppen av Norges sørligste 2000 meters-topp hadde jeg vært 6 timer på tur.

Utsikt fra Vestre Kalvehøgde.
Fra Vestre Kalvehøgde mot Kalvehølotinden.
Fra Kalvehølotinden mot Bygdin og Torfinnstindene.

På returen gikk jeg opp på Midtre Kalvehøgde igjen, videre over Austre, Mugna og ned samme veg ved Raslet. Sola hadde stått hele dagen og gjort snøen våt, så det var litt tungt å gå på flaten ved Raslet og rett før parkeringen. Rundt klokka 1700 var jeg tilbake ved bilen. Totalt brukte jeg i overkant av 8 timer på tur inkludert tre gode pauser. En veldig fin vårskitur der man kan få med seg mange topper dersom en ønsker det.

Fra venstre: Vestre Kalvehøgde, Midtre Kalvehøgde og Mugna. Utsikt fra Kalvehølotinden.