Svarteknippa fra nordøst (31.07.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Bitihorn park. lomme (1,063m)
Endpoint Samme (1,063m)
Ascents Sandhaugen (1,304m) 31.07.2016
Svarteknippa (1,548m) 31.07.2016
Tid kun for kort tur i dag da jeg senere på kvelden måtte reise vestover og innom jobben en tur. Svarteknippa og Sandhaugen pekte seg ut som passende mål. Parkering i nærheten av parkeringslomme for Bitihorn, fulgte stien til denne et stykke før jeg tok av til høyte på den T-merkete stien mot Yksendalsbue og fulgte denne til jeg var visavis nordøstryggen til Sandhaugen. Tok av fra stien og fulgte nordøstryggen til den beskjedne toppvarden av Sandhaugen. Tilsynelatende fine forhold på på 2K-toppene nord for Bygdin. Småbratt ned fra toppen på sørvestsiden
Sandhaugen. Seksishornet senter, Gjendealper bak.

og videre i sørvestlig retning mot den vide nordøstflanken av Skyrifjellet/Svarteknippa. Da jeg nærmet meg så jeg at det var en mulig oppgang via en renne rett nordøst for toppen. Bratt opp her, særlig rundt 1400 moh, men helt uproblematisk via gresskledd rygg med hyller og avsatser til høyre(NØ) for nevnte hyller. Videre via steinur og et par snøfelt til toppen.
Svarteknippa. Olefjorden venstre. Sørlige Gjendealper bak.
Svarteknippa nordvegg.

Noen dråper regn på toppen og da turen ble litt lenger enn jeg hadde tenkt kastet jeg ikke bort tiden og begynte nedturen etter at obligatoriske toppknips var utført. Ned igjen i en litt østligere trase som medførte mindre opp og ned enn oppturen.