Middalsbu - Lofthus via Hårteigen (25.07.2016)

Written by Ingerid_lala (Ingerid Elisabeth Gjessing)

Start point Valldal
Endpoint Lofthus
Ascents Hårteigen (1,689m) 25.07.2016
Visits of other PBEs Hellevassbu (1,167m) 25.07.2016
Litlos (1,199m) 25.07.2016
Middalsbu (858m) 25.07.2016
Torehytten (1,328m) 25.07.2016

Flott tur i terreng med lang historie og fantastisk flora!
Mandag 25/7 kjørte vi til Lofthus og parkerte ved kirken. Tok buss til Røldal. Ble hentet på busstoppet og bespist hos Inge og Aud før Inge kjørte oss opp Valldalen og helt til døren på Middalsbu. Full hytte, og mange som skulle gå "trekanten" Middalsbu - Hellevassbu - Litlos - Middalsbu. Tirsdag var planen Sandfloegga - Hellevassbu, men lavt skydekke, vind og regn gjorde at vi tok stien til Hellevassbu over Middalen. En del snøfelt på de høyeste partiene, så da var det greit med GPS'en. En del av rutene ligger som GPS spor på ut.no, og de hadde jeg med. Ned mot Hellevassbu lettet været og ble til dels pent! Hyggelig hyttevakt på Hellevassbu, passe med folk og fin kveld. Onsdag gikk vi til Litlos. Vesentlig lettere terreng enn dagen før. Igjen bra vær på morgenen, men så la det seg skikkelig nedpå med regn. Snø i kortere partier. Lunch ved Søre Belebotn. Torsdag gikk vi til Torehytten og la turen oppom Hårteigen. Det var forholdsvis sleipt i rennen, bare litt snø. Tauene som er lagt ut er heller tvilsomme. Det beste (klatretauet) viste seg å være festet i de to dårligste, som igjen hang i en kort bolt. Tett skydekke på toppen, så dårlig med utsikt. Hyggelig hyttevert på Torehytten, full hytte. Fredag ruslet vi videre mot Lofthus langs stien til Stavali. Nå ble terrenget virkelig flott. Tok av ved Helnaberg ned mot Fodnastølsvatnet. Bygevær! Teltet sør for Fodnastølsvatnet ved elven under 1104. Der er det en flott leirplasssom har vært flittig brukt. Plass til to telt eller lavvo. Det er også flotte teltplasser litt lengre ute, mellom Kineskvelv og Myrtakleiv. Lørdag fikk vi beste været og gikk i flott terreng til Lofthus via Munketreppene. Munketreppene så vi ikke mye til, så det svarte ikke til forventningene. Men øverst opp traff vi fire sherpaer fra Nepal som bygde vei. Det er bare helt fantastisk hva de får til! Pratet litt med dem, og det viste seg at de kjente både Jarle Trå og Haavard Gjerdset som vi skal til Nepal med i november. De kom fra en av landsbyene vi skal til, og driver Panorama Lodge der!