Styggehøe (28.07.2016)

Besuche anderer PBE Spiterstulen (1.106m) 28.07.2016
Reinsspranget bro (1.140m) 28.07.2016 12:00

Styggehøe

Mamma og søsteren min har lenge gått og fablet om Galdhøpiggen og Jotunheimen, så jeg tenkte å få litt liv i planene deres og tok dem med til Spiterstulen for å få en slags smakebit på hva Jotunheimen har å by på. Planen var å være på Spiterstulen fra torsdag til lørdag, men pga. værmeldinga fant vi ut at vi dro på onsdag så vi fikk med oss torsdag til å gå tur. Kjørte opp på onsdag, og slo opp lavvo langs veien oppe ved Spiterstulen. Våknet i 10-tida neste dag, med litt forskjellige turmål. Siden jeg hadde vært på Galdhøpiggen to ganger fra før, sendte jeg de to andre aleine opp dit, mens jeg skulle prøve meg på en noe mer ambisiøs samletur rundt Bukkeholsbrean.

Da vi begynte å gå i 12-tida, kjente jeg straks at formen ikke var på topp. Sliten og slapp, og lite krutt i beina. Det ble jevnlig pauser oppover Visdalen, og det var lite som stemte. Samtidig bekymret jeg meg for kryssingen av Visa, og angret på at jeg ikke krysset over broa på Spiterstulen. Jeg begynte å vurdere topper på østsiden av Visdalen, og hadde nesten innstilt meg på at dagens mål ble redusert til Hellstuguhøe. Heldigvis dukket det opp et gledelig syn. Det måtte da være ei bru over Visa jeg så oppe i høgget? Ved nærmere inspeksjon viste det seg å være nettopp det - Reinsspranget bro. (Leste på Spiterstulen at den ble satt opp høsten 2015, snakk om flaks). Etter å ha krysset broa fortsatte jeg i moderat tempo oppover Bukkedalsbekken, som jeg tenkte å følge opp til Bukkeholet.

Den nye brua over Reinsspranget. Reddet meg fra en kald elvekryssing.

Da jeg nettopp hadde startet stigninga opp mot Bukkeholet, rullet en kraftig regnskur over meg. Jeg søkte ly under en stein, og presterte å sovne der jeg lå. Våknet et kvarters tid seinere til en flott regnbue over Visdalen. Nå hadde det i grunn gått opp for meg at det ikke ble mange toppene i dag, formen var helt på bånn. Bestemte meg for å få med meg Styggehøe, så kunne jeg i det minste nyte godt av turen.

Regnbuen jeg våknet til.

Kom opp til Bukkeholet og fortsatte rett opp steinrøysa til Styggehøe. Mye løs ur, men det må man jo regne med. Etter noe som føltes som en evighet i steinura kom jeg opp til Styggehøe Ø2. Jeg hadde vært en stund i tåka, men det klarnet opp og jeg fikk en grei utsikt ned i Visdalen og videre bortover ryggen til Styggehøe.

Utsikt fra røysa opp mot Styggehøe. Urdadalstindane i sentrum.
Ryggen videre mot Styggehøe fra Ø2.

Det gikk radig bort til Østtoppen, der jeg spiste niste bak en flott levegg med bra utsikt. Vandret videre mot hovedtoppen, der jeg kun tok et kjapt bilde av toppvarden før jeg gikk nedover snøen fra toppen. Fulgte snøen lengst mulig, og gikk over til steinur fram til Bukkeholet. Omtrent samme retur herfra. På vei ned DNT-stien i Visdalen skremte jeg vettet av en amerikaner som ikke hørte meg komme nedover dalen.

Toppvarden på Styggehøe.

Vel fremme på Spiterstulen ble jeg møtt av søstera mi, som hadde kommet seg til Galdhøpiggen og brukt omtrent like lang tid på turen som meg. Mamma kom seinere, hun sleit i nedstigninga.

Startzeitpunkt 28.07.2016 11:26

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.