Berg og dalbane-rundtur Bygdin nørdøst (30.07.2016)  5

Written by Stigun GSM

Start point Fagerstrand Parkering (1,061m)
Endpoint Samme (1,061m)
Ascents Heimre Fagerdalshøe (1,510m) 30.07.2016
Kongsliknuppen (1,386m) 30.07.2016
Synshorn (1,475m) 30.07.2016
Synshorn Sør (1,455m) 30.07.2016
Visits of other PBEs Fagerstrand Parkering (1,063m) 30.07.2016 11:55
Sedvanlig dubiøse værmeldinger med utrygt for torden i dag, valgte oss derfor ut lave "trygge" topper for dagens tur. Parkering ved Fagerstrand parkering, fulgte stien mot Synhorn. Noe vind på Synshorn Sør, men lunt og fint på østsiden av sørflanken mot Synshorn, hvor vi tok en matbit. Via Synshorn en del opp og ned via litt utydelig sti; men lettgått, og Heimre Fagerdalshøe nærmet seg raskere enn mitt kjære turfølge hadde fryktet.
Synshorn

Et par meter lett klyving ned en liten hammer rett øst for toppen og enkelt siste stykket bort til denne. Flott utsikt særlig mot Bygdin og stolte topper i vest nord for denne langstrakte innsjøen.

Heimre Fagerdalshøe m/Bygdin og tilhørende 2000m-topper
Ryggen fra Synshorn til Heimre Fagerdalshøe. Bitihorn høyre bak.

Videre noen hundre meter langs sørsiden av ryggen og så bratt stiløst ned frodig vegetasjonsdekket sørflanke under 1474-toppen til Heimre Fagerdalen. Sparte nok noe distanse på dette fremfor å følge evt sti via den slakere vestryggen. Jeg fortsatte i sørøstlig retning oppover mot Mefjellet mens Bente ruslet videre langs stien østover Heimre Fagerdalen.

Mefjellet
Mefjellet; mot Fagerstrand. Sørvegg Synshorn til venstre.

Greit opp til Mefjellet, som om mulig kunne vise til enda flottere utsikt vestover Bygdin. Gadd ikke å lete etter sti og fulgte et sannsynlig dyretråkk som snart forsvant en trolig en litt "ukonvensjonell" rute ned på østsiden av Mefjellet ned til jeg kom inn på stien fra Heimre Fagerdalen/Synshorn igjen. Været hadde i dag vist seg fra en bedre side uten nedbør og med en del sol, selv om temperaturen var mer høst enn sommer, og det smakte godt med is og kaffe på Fagerstrand.